BarometerPremium

Zakenbarometer 2016 ten opzichte van 2015
deel 3

CASH VERDWIJNT, MOBILE PAYMENT ZIT IN DE LIFT

Gunstige tarieven

Sinds vorig jaar is het percentage van handelaars die mobiele betaalvormen zoals de Bancontact app, SEQR, Payconiq en andere aanvaarden, bijna verdubbeld, tot 30%. Dat blijkt uit een studie van Unizo bij 799 winkeliers. Daarmee spelen de handelaars toekomstgericht in op een trend die alleen maar zal groeien. “Vroeger vormde de kostprijs van dit soort betalingen nog voor veel handelaars een drempel,“ aldus Unizo-juridisch adviseur Lieven Cloots, “maar die tarieven zijn het afgelopen jaar flink gedaald. Zo betaalt de handelaar bij een betaling met de Payconiq app enkel 6 eurocent per transactie, zonder installatiekost of maandelijkse abonnementskost. Bij andere apps betaalt de handelaar nog wel 10 tot 15 cent per transactie. Maar ook betalingen van minder dan 10 euro met de Bankcontact-app zijn inmiddels aanzienlijk goedkoper geworden. Wat maakt dat mobiele betalingen voor de handelaar vandaag zelfs goedkoper zijn dan de klassieke debetbetaling, met de traditionele betaalterminal. Vooral in dagbladwinkels, mode- en bloemenzaken wordt mobiel betalen omarmd. In deze sectoren aanvaardt inmiddels al 40% van de handelaars deze betaalvorm.

NAAR EEN POSITIEVERE TOEKOMST?

Zowel Unizo als de UCM is voorzichtig optimistisch voor de toekomstperspectieven van de detailhandel. “Een heel kleine, maar wel een gunstige evolutie van het ondernemersvertrouwen in de afgelopen maanden." Dat is wat de Kmo-barometer van Unizo voor het vierde kwartaal van 2016 weergeeft. Met een globale score van 100,6 punten landt de barometer 0,1 punt hoger dan vorig kwartaal. Daarmee blijft deze conjunctuurindicator voor de kmo voor het zevende kwartaal op rij boven de 100 punten, wat betekent dat er al die tijd meer ondernemers optimistisch dan pessimistisch naar de toekomst kijken.

Lichtpunten

Wat specifiek de schoenensector betreft, zijn er ook een aantal lichtpuntjes. Zo lezen we hier en daar dat er een dalende groei is van de internetverkopen, die vaak ook duurder worden, en waarbij het gratis terugsturen van ongewenste paren ook onder druk staat, als gevolg van een te groot aantal misbruiken. Het aantal zelfstandige schoenhandelaars daalt, want vaak wordt de zaak gesloten bij gebrek aan opvolging, zodat wie blijft bestaan, sterker staat en grotere overlevingskansen heeft.

Jaar na jaar slinkt het aantal cashbetalingen in de detailhandel. Vorig jaar werd slechts 15% van de schoenen cash betaald (tegenover nog 20,2% in 2015). Verrichtingen met Bancontact stegen van 66,9 naar 69,8% en ook de betalingen met creditcards evolueerden van 12,9% in 2015 naar 14,4% vorig jaar. Ook mobiele betalingen zitten in de lift, nog niet direct in onze sector, maar Unizo stelt toch vast dat “het percentage van handelaars die mobiele betalingen aanvaarden, in één jaar bijna verdubbeld is, van 16,5% in 2015 naar 30% in 2016", blijkt uit de Unizo-enquête van december 2016.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine