Zakenbarometer juli 2022: deel 2
Lichte kleuren en modellen
Damesschoenen
Het zijn dan ook echte zomerartikelen die in juli tijdens de solden werden opgeruimd: de dames kochten vooral sandalen (goed voor 50% van de omzet), gevolgd door slippers (25%) zodat voor het eerst sedert vele maanden de sneakers slechts brons kregen in de verkoop (19%).
Kleurenpalet
Het kleurenpalet was eveneens zomers, met vooraan wit (32%) gevolgd door beige, zand, crème, lichtblauw, pastelkleuren en alle andere lichte tinten.
Herenschoenen
Bij de heren klinkt het verhaal iets anders: hier blijven de sneakers en de baskets op kop (43%) gevolgd door mocassins, bootschoenen en slippers. Sandalen voor heren worden ook vermeld, maar slechts voor een aandeel van 7%. De sandaal en de man: het blijft een moeilijke liefdesgeschiedenis. Op straat zien we trouwens nog altijd heren voor wie goede smaak een dubieuze betekenis heeft als het sandalen betreft, al dan niet met witte of zwarte korte sokken! Niet direct de meest sexy kledij!
Afwezigheid donkere kleuren
Opvallend is de afwezigheid van zwart en donkerbruin, kleuren die tot tien jaar terug automatisch in de top drie stonden. De sneakerrage heeft daar zeker haar invloed op gehad. Oorspronkelijk bestonden die modellen vrijwel uitsluitend in het wit, maar vandaag vindt men sneakers in alle kleuren van de regenboog.
Kinderen
Voor de kinderen konden we geen statistieken rond krijgen, bij gebrek aan concrete informatie. “Van alles wat in alle kleurtjes”, zo luidt het antwoord van de meerderheid van de winkeliers op de vraag wat onze jonge kinderen kochten.
Zoals reeds gezegd, hebben de kinderen het in juli laten afweten: hun aandeel in de verkopen bedroeg slechts 11,5%. Slechts één paar op tien verkochte modellen was voor kinderen bestemd. Misschien was het warm genoeg om blootvoets naar de speeltuin te gaan?
Maar geen paniek: met het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht zal de jeugd traditioneel haar schade wel inhalen.