Zakenbarometer 2016 ten opzichte van 2015
deel 2
KINDEREN MEER EN MEER NAAR SPECIAALZAKEN
In de traditionele schoenwinkels, waar zowel dames- en heren- als kinderschoenen worden aangeboden, stellen we vast dat zowel de dames als de heren het in 2016 beter hebben gedaan dan het jaar voordien. De omzet in damesschoenen steeg zelfs met bijna 2% (van 59,8% naar 61,7%), bij de heren groeide het marktaandeel van 19,6% naar 20,3%. Dit gebeurde uiteraard ten nadele van de omzet in kinderschoenen, die daalde van 60,6% in 2015 naar 18,0% vorig jaar.
Twee extremen
De verkoop van kinderschoenen verglijdt naar twee extremen. Enerzijds zijn er de ouders die het allerbeste voor hun kinderen willen, en die gaan dan ook naar kinderspeciaalzaken, waar de voetjes gemeten worden en ze deskundige hulp en informatie krijgen. De gezinnen waar er onvoldoende budget voorhanden is, bevoorraden zich bij de discounters of via de grote internetspelers, die goedkopere collecties aanbieden.
MODELLEN
Er zijn enkele tendensen die het vermelden waard zijn: de hoge laars voor de dame kende een dip in 2016, met vaak een stukje omzetdaling voor gevolg, maar het ziet ernaar uit dat er tegen volgende winter '17-18 een revival van die artikelen te verwachten is. Zowel de fabrikanten als de winkeliers hebben daar alle belang bij.
Sneaker
Verder heeft de sneaker in 2016 zijn vaste stek in het modebeeld verworven en blijkt de hakhoogte steeds lager te liggen. Dit laatste heeft zeer zeker met loopcomfort te maken. De gemiddelde lengte van de vrouw neemt generatie na generatie toe, zodat hoge hakken ook minder noodzakelijk zijn om groter te ogen. De echt hoge naaldhakken zijn er hoofdzakelijk nog om een feestelijke outfit te onderstrepen.
Blingbling
Als laatste tendens in 2016 noteren we de groeiende belangstelling voor blingbling en metallic, niet alleen voor de jeugd, maar ook bijvoorbeeld in de hippe sneakers voor alle leeftijden.