BarometerPremium

Zakenbarometer maart 2022: deel 2

Barometer

Zomerse kleuren

De uitstekende weersomstandigheden in maart hebben zich direct vertaald in het koopgedrag van de consument. Het kleurenpalet oogt helemaal zomers: de dames kochten vooral wit en lichte tinten zoals beige, sand en écru, samen goed voor 64% van de omzet. Blauw is dan de volgende kleur met ongeveer een paar op vijf (18%), en de verkoop van de andere kleuren is statistisch zonder betekenis. Opvallend is wel dat de dames praktisch geen zwarte schoenen kochten (6%).

Bij de heren staan vooral cognac en blauw bovenaan het lijstje, met respectievelijk 33 en 27%. Ook voor deze groep kopers is zwart in maart verwaarloosd (4%). De tijden zijn wel veranderd! Tot 15 jaar geleden lag zwart bij de heren nooit beneden de 30%. Het kleurenpalet bij de kinderen is makkelijk in grafieken te gieten: ongeveer 50% wit en 50% multicolor en pastel. Zo simpel als bonjour.

Barometer

En modellen

Sneakers. Dat we met dit woord het hoofdstuk ‘modellen’ openen, is voor niemand een verrassing. Zowel voor dames (59%) als voor heren (57%) waren sneakers de eerste keuze. Hoe gaat dat verder evolueren? Een collega formuleerde het als volgt: “Binnenkort communiefeesten, lentefestijnen, bedrijfsrecepties, schoolfeesten, jubilea en huwelijken! Het kan toch niet dat iedereen op sneakers blijft lopen?” De laatste twee jaar zijn we inderdaad zeer vaak binnengebleven (bij thuiswerk zie je toch de schoenen niet!), maar nu er toch zicht is op ontspanning en feesten buitenshuis, kan er misschien toch een kentering komen. We zien wel!

De gunstige weersomstandigheden vertaalden zich ook in het aankoopmodel: bij de dames was er veel belangstelling voor sandalen, ballerina’s, muiltjes, slippers en slingbacks, zodat er toch wat meer bloot aan de voeten te zien is.

De heren kochten zelfs al sandalen. Normaal moet voor die groep klanten de 25° overschreden worden alvorens ze die aan de voet steken (alhoewel, soms met witte sokken!!!). Voor de kinderen is het moeilijk een statistiek te maken, tenzij men “van alles wat” ook als een rubriek beschouwt.

Kortom, maart ’22 kon met goede cijfers afgesloten worden en geeft hoopvolle signalen voor de komende maanden.

Barometer

Barometer

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert13 april 2022
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine