BarometerPremium

Zakenbarometer januari 2022: deel 2

Kleuren

Het kleurenpalet van de verkopen in januari was vrij klassiek en winters. Vooral bij de dames waren camel, cognac en bruin, goed voor ongeveer de helft van de verkopen (47%), gevolgd door zwart (35%). De heren volgden een gelijkaardig stramien, waarbij bruin, beige, cognac en varianten, samen 77% van de omzet vertegenwoordigen. Zwart volgt met een straat achterstand (7%).

En modellen

Op het vlak van de modellen zien we naast de sneakers – straks meer hierover – vooral bottines en bootees, zowel voor dames als voor heren. Voor beide groepen vielen ook pantoffels en muiltjes in de smaak. Bij de dames worden steeds meer hoge laarzen aangeboden, bij sommige winkeliers staan die modellen zeer nadrukkelijk in de etalage, maar van een hoge laarzenrage is vooralsnog geen sprake. Wat de kinderen betreft, is er weinig concreets te vertellen: bottines en vetermodellen worden regelmatig vermeld, en ook het kleurenpalet/de kleurenmix is te uitgebreid om er conclusies uit te trekken.

Van turnpantoffel tot musth-have

De betere sportpantoffel

De sneakers blijven meer dan ooit alle aandacht opeisen. In het straatbeeld zijn ze niet weg te denken, we zien veel meer dan de helft met sneakers shoppen of wandelen. Deze modellen hebben de laatste jaren een serieuze metamorfose ondergaan. Oorspronkelijk waren er gewoonweg de voor sport bedoelde baskets en ‘turnpantoffels’ die ook in het dagelijkse leven werden gedragen. Stilaan deden ze hun intrede onder de gewone kledij. Snel speelden de grote merken in op die trend en brachten een aantal nieuwe collecties ‘sneakers’, de nieuwe naam voor de betere sportpantoffel.

Wit was standaardkleur

Oorspronkelijk was wit nog de absolute standaardkleur die dan werd versierd met de logo’s van de merken. Na enkele seizoenen werd het kleurengamma uitgebreid met goud, zilver en andere blingbling. De zolen kregen alle mogelijke nieuwe vormen en diktes, er kwamen kleurrijke veters, bontkragen en modellen om zelf te beschilderen. Kortom de sneaker staat vandaag voor een bijzonder ruime waaier artikelen, waarbij de herinnering aan sport en loopschoenen de grootste gemene deler is.

sneaker

Het succes verklaard

Er zijn verscheidene redenen om het succes van sneakers te verklaren: het gaat meestal om comfortabele modellen, zonder hakjes, ze zijn te vinden in alle mogelijke kleuren en combinaties, men kan ze dragen onder alle mogelijk denkbare outfits, onder een slodderbroek of bij galakledij, en last but not least worden sneakers aangeboden in alle mogelijke prijsklassen, van 10 euro in de meest eenvoudige discounts tot duizend euro en meer voor de topmodellen voor de fashionista’s. Kortom, elke vrouw/man vindt wel ergens een sneaker naar haar/zijn smaak (en portemonnee)!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert14 februari 2022
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine