ZakenBarometer december 2021: het blijven rusteloze tijden
De laatste maand van het jaar 2021 verliep onrustig, zoals wel vaker het geval was tijdens de voorafgaande maanden. Het gewone ritme van de verkopen is niet meer aan de orde. Met nostalgie denkt de traditionele schoenwinkelier terug aan de klassieke pre-coronaperiode met een ‘normale’ seizoenverkoop van vroeger: enkele maanden ‘gewone’ verkoop, een sperperiode met koppelverkoop, opruimingen, en weer verder met het volgend seizoen. Toen waren er alleen maar klachten over filiaalzaken die kortingen aanboden in de loop van het seizoen en aan winkeliers die vroeger dan normaal startten met sperperiode en solden.
De consument terugwinnen
De twee laatste jaren stonden geheel in het teken van het Covid-19 virus, waarbij het normale handelsritme volledig werd verstoord door allerlei beperkingen, lockdowns en semi-lockdowns. Vandaar dat vergelijkingen met voorgaande jaren helemaal niet evident is.
Een feit is zeker: de online verkoop heeft dankzij Corona de wind in de zeilen gekregen, en een deel van de omzet van de stenen winkels afgesnoept. De consument heeft kennisgemaakt met het comfort van de webshopverkoop: dezelfde prijs als in de winkels, snelle en gratis levering en gratis terugsturen.
De klassieke stenen winkelier zal alle trucs uit de kast moeten halen om de consument terug te verdienen. Maar dat is mogelijk, want het plezier van het fysiek winkelen, en uit een ruime keuze schoenen passen in de winkel, dat zijn elementen die de dotcoms nooit zullen kunnen bieden.
De cijfers
De verkopen in december verliepen in twee verschillende ritmes: een goede start van de verkopen, tot er onheilsberichten werden verspreid over de Omikron-variant, zodat de kooplust tijdens de tweede helft van de maand in elkaar zakte. De omzet van december ’21 vergelijken met december ’20 is niet evident. In 2020 was er lockdown in november, zodat december 2020 kon genieten van een inhaalbeweging. Dit was in december 2021 niet het geval, en zo werd in die maand 7,7% minder omzet gerealiseerd dan in 2020, en gingen er 10,5% minder paren over de toonbank.
Vergeleken met december 2019 – het laatste ‘normale’ jaar, toen er van virussen nog geen sprake was – is er een minderomzet van 5,3% te noteren en werden er ook 11,7% minder paren verkocht. Al bij al nog min of meer aanvaardbare cijfers, rekening houdend met de algemene toestand, die toch zeer kritiek kan worden genoemd.
De vergelijking van het gehele jaar 2021 met de twee voorgaande jaren leest u in de printeditie van Shoes Magazine die in februari verschijnt. We zijn benieuwd.
Kortingen en koppelverkoop
In tegenstelling tot de voorbije jaren, werden in december 2021 veel minder kortingen aangeboden. Zo werd er slechts in 60% van de schoenwinkels aan koppelverkoop gedaan, en dan nog “op een deel van de collectie”. Gemiddeld kon de klant genieten van 30% korting op het tweede item dat werd aangekocht. Aangezien de meeste klanten toch reeds in december op kortingjacht gingen, werd dat door een deel winkeliers opgevangen door het aanbieden van een klein deel van de (vaak oudere) collectie op een speciale staander of in woelbakken. Blijkbaar realiseert de handelaar zich meer dan vroeger dat het aanbieden van kortingen rechtstreeks in de winstmarge snijdt, en dat is toch iets waar streng over gewaakt wordt.