Zakenbarometer oktober 2020: deel 3

Lockdown is het belangrijkste thema
Het spreekt van zich dat de problematiek van de gesloten winkels centraal staat in alle gesprekken met de schoenwinkeliers. Alle middenstandsorganisaties, alle retailvakbladen, alle economische tijdschriften en kranten staan bol van de bespiegelingen over die lockdown. Iedereen tracht alsnog zo goed mogelijk schoenen aan de man/vrouw te brengen, volgens de systemen en technieken die ook tijdens de vorige lockdown werden gebruikt: opwaarderen van de webshop, thuislevering, e-verkoop, verkoop op bestelling, noem maar op.
Nut wordt in twijfel getrokken
Ook het nut van de lockdown van de winkels wordt in twijfel getrokken. De overgrote meerderheid van de schoenwinkeliers heeft alles in het werk gesteld om de winkel coronaproof te maken: maximaal aantal klanten in de winkel, handgel ter beschikking, plexiglas afscheidingen, enkel elektronisch betalen, aparte in- en uitgang en eenrichtingparcours waar mogelijk, kortom alles wat mogelijk kan en kon gedaan worden. Volgens een studie blijkt nu dat de grootste risico’s voor virusverspreiding de horeca was, en dat bijgevolg het sluiten van de winkels meer kwaad dan goed doet. Het sluiten van de horeca heeft trouwens ook rechtstreeks negatieve invloed gehad op de (toen nog) geopende winkels. Er is helemaal geen sprake meer van funshoppen als men zijn of haar aankopen niet kan bezegelen met een kopje koffie of een glaasje cava!
Reuzenvoorraad
Bovendien ligt er overal een reuzenvoorraad winterartikelen die absoluut de deur uit moet. Die inkopen gebeurden in februari, toen er nog geen sprake was van corona. Die winterartikelen worden in de lente niet meer verkocht, en tegen volgende winter is de mode veranderd. Volgens een studie van ABN Amro zijn kleding- en schoenwinkels het hardst geraakt. De verliezen van de stenen winkels werden deels opgevangen door internetaanbieders die tot 32% meer verkopen.

Lobbyen
De grote middenstandsorganisaties halen dan ook alle middelen uit de kast om te lobbyen naar versoepeling voor de kleinhandel. UNIZO, Mode Unie, NSZ, UCM, stuk voor stuk trachten ze de mogelijkheden van de winkelier te optimaliseren. Druk wordt uitgeoefend op de overheid voor het toestaan van extra steunmaatregelen, en ook de vraag om de kleding- en modezaken vroeger te heropenen staat bovenaan het vragenlijstje. Ook wordt op alle manieren het “lokaal kopen – winkelhieren” gestimuleerd. Op financieel vlak wordt gepleit voor uitstel van de bedrijfsvoorheffing, de BTW en de personenbelasting. Er wordt ook geijverd voor de mogelijkheid om vanaf 1 december verkoop op afspraak (volledig coronaproof) te kunnen toestaan.
Verschuiven van de solden naar 1 februari
Uit een enquête van Mode Unie blijkt dat meer dan 70% van de geconsulteerde modewinkeliers aangeeft de soldenperiode met 1 maand te willen verschuiven naar 1 februari. Het biedt de mogelijkheid aan alle modehandelaars om zo lang mogelijk tegen een normale marge te kunnen werken. Dit is nodig om faillissementen te vermijden. Uit een enquête van Shoes Magazine blijkt dat 46% van de schoenwinkeliers die mening delen. Zeker na die lange lockdown geeft dat nieuwe kansen. 20% van de schoenenboeren wil de solden niet zien verschuiven, en dit om verschillende redenen: de internationale webshops staan toch kortingen toe, en ook de Belgische winkelier vermindert zijn prijzen van zodra de lockdown wordt opgeheven. Er zijn mogelijkheden te over om binnen het wettelijk kader kortingen toe te staan (koppelverkoop, …) en in het buitenland is de wetgeving ook niet van toepassing. Bovendien staat voor de Belgische consument 1 januari (en 1 juli) synoniem met de soldenstart. Tenslotte zijn er ook 34% van de winkeliers die hierover geen mening hebben. “We zullen wel zien”, luidt de redenering, “en we zullen ons wel aanpassen aan wat er in de buurt gebeurt”.
Een moeilijke problematiek waarbij de twee standpunten verdedigbaar zijn.
Ook wij zeggen daarop: “we zullen zien”. In ieder geval wensen we onze lezers en hun familie veel positieve vibes en vooral een goede gezondheid toe!