ZAKENBAROMET DECEMBER 2019: DEEL 2
AANVALLEN OP VEEL FRONTEN
De ondermijning van de sperperiode werd onmiddellijk door alle grote filiaalzaken met beide handen gegrepen om al vanaf 1 december te zwaaien met ‘koppelverkoop van -20% tot -70%’. En dan stelt zich de vraag hoe de traditionele detailzaak hierop moet reageren? Heel wat winkeliers voelen zich verplicht aan dit kortingcircus mee te doen wanneer de buurman schreeuwerige affiches plakt met %%%%% op de vitrine. Maar niet alleen de filiaalzaken zijn de boemannen voor de traditionele handelaar: de (buitenlandse) grote onlineshops bieden op hun websites schoenen aan met kortingen tot 40% op gekende merken en zelfs op de meest recente modellen. Hiermee in de clinch gaan is geen optie, want dan moet de winkelier met verlies verkopen en dat is wettelijk verboden.
Maar onze Belgische wetgeving is uiteraard niet van toepassing op die buitenlandse websites. Daar is nergens een controlerende – laat staan sanctionerende – instantie. Hier geldt de wet van de jungle. De Chinese webshops liggen niet wakker van de Belgische handelswetgeving. Ook de filiaalzaken voelen de druk van die grote internationale sites. Ondanks het feit dat ze zelf superkortingen toestaan, klagen ze ook het kosteloos terugsturen van bestelde goederen aan.
EIGEN POLITIEK
Het aantal traditionele winkeliers dat zich afzet tegen deze ingrijpende commerciële revolutie, groeit gestaag. “Wij willen onze normale winstsmarge beschermen en staan dan ook geen kortingen toe, behalve tijdens de opruimingen of solden, zoals het staat in de Wet op de Handelspraktijken: “…het te koop aanbieden van producten met het oog op de seizoensopruiming van het assortiment van de verkoper, wat geschiedt door versnelde afzet tegen verminderde prijs …”.
Hier luidt de redenering dat niet alleen de winstmarge, maar ook de geloofwaardigheid van de handelaar op het spel staan. We schreven het hier al meermaals: “vandaag 100 euro, morgen 90 euro en overmorgen opnieuw 100 euro, dat is voor de consument onbegrijpelijk.” Bovendien vreet het aan de eigen winst en kan men toch niet concurreren met de grote internationale webjongens.