Zakenbarometer maart deel 3
CONSUMENTENVERTROUWEN LICHTJES DALEND
Volgens de Nationale Bank van België is, na vier maanden van ononderbroken groei, het vertrouwen van de huishoudens in maart enigszins gedaald, en positioneert dit zich licht onder het langetermijngemiddelde. De gezinnen hebben hun vooruitzichten omtrent de algemene economische situatie voor de komende twaalf maanden neerwaarts herzien. De vrees voor een toekomstige stijging van de werkloosheid is toegenomen.
Het gaat hier niet om een belangrijke ommezwaai, maar toch vertaalt zich dat in een rem op de consumptie.
Niet alleen de consument, ook de winkelier is wat minder optimistisch dan de voorbije maanden. 58,3% van de winkeliers beoordeelt de zakengang in maart als eerder ongunstig. Wat de toekomst betreft, is er wat meer optimisme vast te stellen, met slechts 40% van de winkeliers die minder goede perspectieven verwacht.
GEDEELDE SMART…
…is halve smart, zo leert het spreekwoord ons. Voor de schoenenbranche geldt het vandaag meer dan ooit. De schoenenboeren klagen steen en been, zeker nu het begin april nog altijd koud en regenachtig blijft. Maar dit is helaas ook in het buitenland het geval. Ook in Duitsland is het allemaal ellende dat de klok slaat, Nederland en Frankrijk doen het niet veel beter, kortom, heel Europa snakt naar beter weer.
Niet alleen de stenen winkels hebben het hard te verduren, ook de webshopverkoop compenseert de verliezen niet. Een aantal commentaren lijken erop te wijzen dat de internetverkoop over zijn hoogtepunt heen zou zijn, althans wat de modezaken betreft. Het hoofdargument om in de stenen winkel te blijven kopen is nog altijd in de eerste plaats de pasvorm. Iedereen weet dat de schoenenmaat tot twee punten per paar kan verschillen, en binnen hetzelfde merk zelfs tussen de verschillende collecties. Een 39 pump is niet altijd een 39 sandaal, zelfs niet binnen hetzelfde merk.
De pasvorm drijft de consument terug naar de stenen winkel, maar ook het comfort, het vriendelijk onthaal, het brede gamma waaruit men kan kiezen en passen, de échte kleur die in de winkel erg kan verschillen van hetgeen men op de website ziet… stuk voor stuk voordelen die de webshop niet kan bieden.
TOEKOMST
Op dit ogenblik lijkt het vertrouwen zoek, en als we naar buiten kijken (nu, begin april) is er ook geen directe aanleiding om te gaan juichen.
Laat ons hopen dat de komende weken en maanden de weergoden ons gunstig gezind worden en we toch een prachtige lente-zomerverkoop tegemoet gaan, als de consument terug de weg naar de winkel heeft gevonden!
