Zakenbarometer maart deel 2
KLEUREN EN MODELLEN
Ondanks het feit dat de weersomstandigheden niet meezaten, was het kleurenpalet toch zomers en fris.
Voor de dames waren wit en beige samen goed voor 70% van de omzet. Bruin en zwart moesten het onderspit delven met samen slechts 25%. Bij de heren lagen bruin, cognac en ook blauw samen op de bovenste plank met 74% van de verkopen. Zwarte schoenen kwamen minder aan bod.
Wat de modellen betreft, zouden we beter copy-paste kunnen doen met de laatste maanden/jaren: de sneaker blijft vastgeroest op nummer één als best verkopend model, met 61% bij de dames en zelfs 64% bij de heren.
Schoenfabrikanten die geen sneakers aanbieden rukken zich de haren uit het hoofd en branden kaarsjes om het tij te doen keren, voorlopig zonder resultaat. Meer nog, het gamma sneakers breidt nog uit, met alle mogelijke en denkbare materialen en dessins, waarbij allen de rubberzool en de vetersluiting de grootste gemene deler zijn. Voor de rest is alles mogelijk.
GEEN WINTERSCHOEISEL
De winterse sombere, koude en natte toestanden hebben wel geleid tot wrevel en geklaag bij de consument, maar hebben zich niet omgezet in een vraag naar echte winterartikelen.
Wie het zich kon permitteren, verkoos de vlucht naar de zon, die in het zuiden van Europa prominent op het appel was.
Er waren uiteraard ook de vrij talrijke vakantiegangers, die hun laatste centjes liever besteden in de skistations, en bij voorkeur hun schoeiselkeuze maken in de wintersportgebieden, waar het ruimere aanbod, de specialisatie en de laatste modesnufjes toch nog prominenter aanwezig zijn.
Echt winterschoeisel wordt in ons land alleen verkocht als het hier in putje winter sneeuwt of vriest.
Het aantal winkelbezoekers lag dan ook een stukje lager dan in een ‘normale’ maand maart. Geen omzet in winterartikelen, en nog onvoldoende belangstelling voor de lente-zomerartikelen.
