SchoenenPremium

Zakenbarometer februari 2023 deel 1

EEN VEELBELOVENDE START

omzet en verkochte paren februari

De goede start van het schoenenjaar in januari heeft zich tijdens de tweede maand van dit jaar voortgezet. Met gemiddeld 12,1% meer omzet en 7,7% meer verkochte paren dan in februari 2022 kan iedereen tevreden zijn.

Er moeten evenwel commentaren bij die cijfers worden gevoegd. Afgerond 12% meer omzet met 8% meer paren, betekent dat de schoenen heel wat duurder zijn geworden ten opzichte van vorig jaar. Dat geldt niet alleen voor februari, ook de komende maanden zullen de nieuwe collecties duurder worden. "We halen de omzet wel, maar met minder paren", zo luidt de commentaar.

Een ander element dat meespeelt is de krokusvakantie die altijd zorgt voor een extra boost voor de verkoop: die viel dit jaar in februari en vorig jaar was dat in maart.

Ook de leveringen van de nieuwe collectie spelen een belangrijke rol in de verkoop. Heel wat winkeliers klagen over gedeeltelijke leveringen of vertragingen. De uitvlucht van de leveranciers luidt dan: "Dat speelt geen rol, want het seizoen moet toch nog beginnen."

Dat klopt niet helemaal, want wie zijn nieuwe collectie van bij de levering in de etalage zet, realiseert daar wel degelijk een betere omzet mee. Er zijn immers altijd vroege vogels en op nieuwigheden beluste (mode)freaks die er als eersten willen bij zijn om zeker het geliefde paar in de gewenste maat en kleur te kunnen meenemen.

De weersomstandigheden spelen uiteraard ook een belangrijke rol in de zakengang van de schoenhandelaar. Zonder op de feiten van maart te willen vooruitlopen stellen we vast dat "sneeuw op straat en sandalen in de etalage" geen ideale combinatie is.

DE SOLDEN

Over de verkopen tijdens de maand januari zijn de meningen uiteenlopend. Veruit de meeste winkeliers bieden ook in februari (voor een groot deel) solden aan. "Veel liever solden in februari" is de wens van heel wat collega's. Helaas ziet het er niet naar uit dat die wens waarheid wordt, want het internationale modescenario leeft op het ritme van de januarisolden, en die logge machine van creatie tot etalage is moeilijk, zo niet onmogelijk te bewegen. We zullen het er mee moeten doen de komende jaren. Feit is wel dat blijkbaar het hele soldengebeuren steeds minder belangrijk wordt. De 'Wet op de handelspraktijken', die de solden- en sperperiode bepaalt en regelt, wordt gemakkelijk omzeild: denken we maar aan de wettelijk toegestane koppelverkoop, die de hele regelgeving rond de sperperiode volledig in verwarring brengt. Voor zover wij vernemen, stuurt de FOD Economie geen inspecteurs meer op pad om het naleven van sper- en opruimingsperiode te controleren.

Heel wat winkeliers regelen zelf hun kortingsysteem op hun eigen ritme, of hebben gewoonweg een outlet of een deel van de winkel waar permanent kortingen te vinden zijn.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert22 maart 2023

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine