Zakenbarometer juli 2022: deel 3

ELEKTRONISCH BETALEN
Sinds 1 juli 2022 moeten volgens de Belgische wetgeving alle ondernemingen die met consumenten te maken hebben, van de kleinste tot de grootste, hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen. Die oplossing mag niet in de plaats komen van cashbetalingen, die nog steeds moeten worden aanvaard: elektronisch betalen is daar een aanvulling op.
99% biedt het al aan
Uit onze mini-enquête blijkt dat dit in de schoenenbranche reeds lang algemene regel is. Het blijkt dat zowat 99% van alle schoenhandelaars de mogelijkheid bieden te betalen met BANCONTACT, MAESTRO, VISA en MASTERCARD. In zowat 75% van alle winkels kan men betalen met QR-code en bij 85% kan men met smartphone/smartwatch terecht. Payconiq wordt ook sporadisch vermeld, en andere kredietkaarten zoals American Express worden door de winkeliers minder gretig aanvaard, vooral omwille van het groot percentage commissie dat aan die aanbieders moet worden afgestaan.
INKOPEN VOOR VOLGEND SEIZOEN
De laatste twee-drie seizoenen werd minder ingekocht door de winkeliers uit vrees voor een heropflakkering van het virus, gekoppeld aan strenge voorwaarden wat het winkelen betreft. Dat heeft sommigen aan het denken gezet. Minder inkomen en minder omzet draaien, betekent niet noodzakelijk minder winst maken. Maar er moet natuurlijk voldoende in de kas komen om te kunnen groeien, en dat is toch voor de meesten onder ons de bedoeling.
Er blijven nog altijd donkere wolken boven onze hoofden hangen (apenpokken, inflatie, onzekere politieke situatie, Oekraïne, en nog meer fraais) en het volume dat voor de komende seizoenen wordt aangekocht wordt nu veel beter berekend en afgewogen. Dat is alvast positief.

EN HET NAJAAR?
Samen met u hopen wij ook dat we de zwaarste klappen gekregen hebben, en dat we de tweede jaarhelft kunnen voort surfen op de positieve flow. Mode Unie stelt dat de zelfstandige modewinkels voorzichtig positief blijven: 27,7% van de winkeliers verwacht minder te verkopen dan vorig jaar, 36,2% verwacht dezelfde verkoop en 36,2% hoopt op een betere omzet dan tijdens de winter 2012.
De algemene trend dat de consument meer gaat voor kwalitatieve aankopen bij lokale zelfstandige ondernemers, zet zich ook nu voort. “Het bewust worden van je doen en laten dringt steeds verder door bij de consument. Dat manifesteert zich ook duidelijk binnen de mode”, concludeert Isolde Delanghe. Wij hopen van harte dat haar inzichten bewaarheid worden.