Zakenbarometer juni 2022: wachten op de solden?
De naar euforie neigende cijfers van de twee laatste maanden april en mei bleken in juni niet voor herhaling vatbaar. Integendeel, het was afkoelen geblazen. In vergelijking met juni vorig jaar tekenen we een vermindering op van 20,3% omzet, en 21,2% minder verkochte paren, maar ook ten opzichte van juni 2019, de laatste normale maand voor Covid, werd er 10,1% minder cijfer gerealiseerd, en 9,2% minder paren verkocht.
Verklaring
Wachten op solden
Er zijn heel wat verklaringen voor deze daling. Om te beginnen hebben heel wat winkeliers minder paren ingekocht uit onzekerheid en twijfel over hoe de pandemie zou verlopen. En we weten het: 10% minder inkopen en 10% minder verkopen tast niet altijd fundamenteel de winst aan. Ook de weergoden hebben hun rol gespeeld: de eerste 14 dagen van juni waren zwak, de tweede helft kregen we beter weer. Wachten op de solden is ook een van de elementen die de minderomzet in juni verklaren. Vorige maand waren er ook geen communie- of kinderfeesten meer.
Veel negatieve elementen
En vergeten we ten slotte niet dat er nog veel andere negatieve elementen ronddwalen in onze maatschappij. Sla de kranten maar open, of kijk naar de nieuwsberichten op tv: de enorm hoge inflatie, de oorlog in Oekraïne, de milieuproblematiek en de droogte die in heel Europa het nieuws overschaduwen, het voortdurende gekibbel in onze regering over de pensioenen, de lege staatskas, de vaccinatieperikelen, met nieuwe verkiezingen als zwaard van Damocles boven ons hoofd … Ook het wachten op de solden speelde onvermijdelijk een rol, te meer dat er in juni opmerkelijk minder met kortingen werd omgesprongen.
Het wordt uitkijken naar de resultaten van het eerste semester van dit jaar. De analyse zal u kunnen lezen in de nieuwsbrief.
Kortingen en koppelverkoop
Juni was in het verleden altijd de maand bij uitstek om te starten met kortingen allerhande. Praktisch iedere winkelier begon al op 1 juni met koppelverkoop of ander vormen van speciale aanbiedingen. Dit jaar stellen we vast dat er veel minder gul met prijsverminderingen werd omgesprongen. Een euro is een euro, zo luidt het leidmotief, en de in het verleden opgelopen verliezen tijdens de coronacrisis liggen nog vers in het geheugen. Blijkbaar zijn het niet alleen de kortingen die de klanten doen kopen. Alle andere hogergenoemde elementen spelen zeker ook mee.