Zakenbarometer deel 3: Nederlandse shoppers goed voor 100 miljoen extra
Nederland in lockdown
Vanaf 19 december 2021 tot minstens half januari werd in Nederland een gehele lockdown afgekondigd voor de niet-essentiële winkels en de horeca. Het betreft hier een maatregel die allerminst gewaardeerd wordt door onze Noorderburen. “Elk nadeel heb zijn voordeel” is een zegswijze van de Nederlandse voetballer Johan Cruijff, die zeker van toepassing is op de buurlanden van Nederland. “Nederlandse shoppers goed voor 100 miljoen extra”, zo titelt de Nederlandse RetailDetail. “Nederlandse shoppers staken de voorbije weken massaal de grenzen met België en Duitsland over. Uit een ruwe schatting van De Standaard blijkt dat dit zowat honderd miljoen euro extra opleverde. Uit cijfers van Mode Unie, Comeos en Horeca Antwerpen bleek dat de omzet in mode- en schoenwinkels met gemiddeld 10% steeg, goed voor ongeveer 54 miljoen euro. Ook steden als Gent en Brugge deden het erg goed, maar meer landinwaarts was er van een Nederlands effect nauwelijks sprake.” Helaas kon het zuidelijk gedeelte van ons land niet profiteren van die toestand.
Trade Mart Brussels: Shoes & Bags Open Days
De Shoes & Bags Open Days zullen doorgaan op
- 27 en 28 februari en 1 maart: in samenwerking met Centro Benelux en Goldkrone. Tijdens deze editie zullen bovenstaande inkoopverenigingen de krachten bundelen om de beleving van de inkopers te versterken.
- 14 en 15 maart: De bezoekers mogen er zeker van zijn dat ze hun inkopen op een veilige manier kunnen doen.
