BarometerPremium

Zakenbarometer september 2021: deel 2

WAT KOPEN DE KLANTEN?

Sneakers

Op gevaar af voortdurend in herhaling te vallen, moeten we toch opnieuw het woord sneakers laten vallen. Het blijven blijkbaar wondermodellen, en daar zijn verschillende redenen voor: men kan ze dragen onder iedere outfit, gekleed en in de vrije tijd, ze zijn meestal comfortabel, en men kan er overal mee komen. Last but not least vindt men sneakers in alle prijsklassen van 40 tot 400 euro, en kan men de prijs (meestal) niet aflezen van het model, wat bij klassiek schoeisel vaak wel het geval is. Kortom, er zijn blijkbaar niet veel negatieve kanten aan sneakers.

Bottines

Naast de sneakers, die goed zijn voor meer dan één paar op twee, was er bij de dames ook belangstelling voor chelsea’s, bottines, wandelschoenen en pumps.

Ook de heren kopen meer ‘gekleed’ cityschoeisel naast de onvermijdelijke sneakers, en dat is ook bij de kinderen het geval, maar daar zijn meer bottines in trek.

Hoge laarzen

Er is in de etalages wel een groeiend aanbod in hoge laarzen, maar die vinden helaas veel minder de weg naar de toonbank. Laarzen bieden vanzelfsprekend een veel hoger rendement voor de winkelier (“voor één paar laarzen moet ik twee paar andere modellen verkopen”), maar de klant moet er nog willen mee buitenstappen. Hopelijk zal het koudere weer tijdens de komende maanden de consument meer in die richting duwen.

WEEKEND VAN DE KLANT

Slechts weinig winkeliers (tussen de 5 en de 10%) laten het Weekend van de Klant voorbijgaan zonder er een speciale actie aan te koppelen. De overgrote meerderheid van de schoenenboeren maakt van deze gelegenheid wel gebruik om de klanten in de bloemetjes te zetten. Virtueel dan, want het geven van een roos aan elke klant is op vele plaatsen in onbruik geraakt: een bloem is vaak moeilijk om mee te nemen in de boodschappentas en eenmaal thuis is het ook niet evident om er een mooie plaats in de woonkamer voor te vinden. Maar er zijn blijkbaar honderd andere manieren om de klant te plezieren. Korting geven is er één van. Soms gaat het gewoon om 10% korting, bij anderen wordt het dubbele klantenkaart.

Ook heel wat andere middelen zijn goed om de klant te bedanken voor zijn of haar bezoek: een klein geschenkje, een praline, een kopje koffie of een glaasje wijn of cava, een onderhoudsproduct, een flesje wijn of cava bij een aankoop, of zelfs een paar sokken bij de aanschaf van een paar schoenen … het kan allemaal tot grotere vreugde van de tevreden klant!

MEER INKOPEN VOOR KOMEND SEIZOEN

Dat het vertrouwen terug groeit, blijkt wel uit de inkopen voor de komende lente-zomer. Gemiddeld wordt zo’n 10% meer ingekocht dan vorig jaar. Toen zat de schrik er in voor de dreigende nieuwe lockdowns en ander onheil dat de handel zou afremmen. Wel blijkt dat de prijzen van de schoenen lichtjes gestegen zijn bij ongeveer 25 van de leveranciers/fabrikanten. In de meeste gevallen trachten de fabrikanten toch hun prijsstabiliteit te behouden. De prijsstijgingen blijven dan ook beperkt tot maximum 5%.

CONCURRENTIE MET DE LEVERANCIER?

Een probleem dat ons door diverse correspondenten wordt aangeklaagd, is de concurrentie van de eigen website van de leverancier/fabrikant. “Op die eigen website kan je als particulier 1 paar aankopen, en je hoeft zelfs geen verzendingskosten te betalen. Wij, als winkelier, moeten vaak tussenkomen voor de transport- en verzendingskosten als we één extra paar bestellen. Bovendien is het assortiment van de fabrikant vaak veel uitgebreider dan hetgeen men in de eigen winkel kan aanbieden? Oneerlijke concurrentie?”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert13 oktober 2021
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine