Zakenbarometer mei 2021
Met ups en downs snakken naar coronavrij werken
Mei 2021 was koud en guur, de coronamaatregelen bleven als een schaduw over het dagelijks leven hangen, de klanten hielden zich gereserveerd, funshopping was zeker nog niet terug ... Kortom: het was een kalme, eerder zwakke maand met gemiddeld 19% minder omzet en 21% minder verkochte paren dan tijdens de meimaand ven 2019. We vergelijken met twee jaar geleden, aangezien de handel in 2020 nog meer verstoord was en de winkels vorig jaar tot 11 mei verplicht gesloten bleven.
De omzet YTD van 1 januari tot 31 mei 2021 lag 22% lager dan in 2019 en er werden ook 23% minder paren verkocht dan tijdens dezelfde periode van twee jaar geleden. Negatieve, maar ook zeer uiteenlopende cijfers, en toch blijft er een positieve ingesteldheid en hoop op snelle verbetering in de kleinhandel.
Talrijke en uiteenlopende invloeden
Corona legde een zware hypotheek op het traditionele handelsgebeuren. Alle beperkende maatregelen zijn stuk voor stuk wel draaglijk, maar globaal gezien is er zeker nog geen sprake van een terugkeer naar het normale zakenleven. De beperking op het aantal bezoekers in de winkel, maximum 30 minuten shoppen, dragen van mondmaskers, handen ontsmetten, geen drankje mogen aanbieden, geen lectuur voor wie moet wachten – allemaal elementen die het bezoek aan de schoenwinkel minder aantrekkelijk maken. De klanten blijven afwachtend en durven soms niet binnen te komen in de winkel, zelfs als er geen andere klanten aanwezig zijn.
Uit onze enquête blijkt dat de overgrote meerderheid van de winkeliers zich zeer strikt houdt aan de maatregelen, en dat slechts een kleine 10% niet erg gemotiveerd is en niet optreedt tegen wie de regels niet volgt.
Andere sectoren boomen
We lezen dat sommige sectoren boomen tijdens corona, dat het aantal miljonairs enerzijds groeit, maar dat anderzijds sommigen verdrinken in de rode cijfers. Voor de aankoop van fietsen en auto’s zijn er zeer lange wachtrijen, de fastfood en take-away doen gouden zaken, de reissector juicht ...
Vraag is dan ook wat de consumenten doen met hun stilaan herwonnen vrijheid? Misschien is er aanvankelijk meer belangstelling voor ontspanning, feesten, reizen, film en sport, dan voor de aankoop van een nieuw paar schoenen. De meesten hebben nog een kast vol schoenen staan, want thuiswerk gebeurt op pantoffels. Krijgt ook de modesector en de prêt-à-porter met hetzelfde verschijnsel te maken? Het is nu nog te vroeg om daarover uitsluitsel te kunnen geven.