BarometerPremium

Zakenbarometer februari 2021

APPELEN EN PEREN

In de Zakenbarometer van Shoes Magazine trachten we een beeld op te hangen van de zakengang in de schoendetailhandel in ons land, over de voorbije periode (maand, semester, jaar). Dit gebeurde telkens door de vergelijking te maken met de resultaten van het voorafgaande jaar, op basis van een brede waaier aan gegevens, zoals de betrouwbare verkoopresultaten en commentaren van een tweehonderdtal schoenwinkels/verkooppunten in ons land, inkoopgroeperingen, grote verenigingen van zelfstandigen (UNIZO, MODE UNIE, UCM, NSZ**), de Nationale Federatie van het Schoenbedrijf, de statistieken van de Nationale Bank van België, tijdschriften over retail …

Het resultaat van die analyse was geen evangelie, maar weerspiegelde toch telkens in zeer grote mate de algemene toestand van de schoenenbranche in België. Als gevolg van de Coronacrisis, en alle kwalijke gevolgen van dien, is dit soort analyse vandaag niet meer relevant/betrouwbaar. De winkelsluitingen en lockdowns in 2020, het verplichte alleen winkelen, de mondmaskerplicht, de vele andere regeltjes die in acht moesten worden genomen ... hebben niet alleen de schoenenbranche, maar geheel onze economie en maatschappij grondig door elkaar geschud. Een vergelijking maken van de verkoopresultaten van februari 2021 met deze van februari 2020 loopt dan ook op vele punten mank. Het is immers onmogelijk appelen met peren te vergelijken.

RESULTATEN JANUARI FEBRUARI 2021

Als we de vergelijking maken van februari 2021 met februari 2020 stellen we merkwaardige cijfers en percentages vast. Sommige winkeliers zijn er in geslaagd een omzetgroei van 30% te realiseren, terwijl anderen dan weer meer dan 30% moesten inleveren, met alle percentages daar tussenin. Hetzelfde verhaal wat het aantal verkochte paren betreft. Voor het totaal van de eerste twee maanden van dit jaar liggen de verschillen iets minder ver uit elkaar, en blijkt het gemiddelde algemeen omzetresultaat 6,2% lager te liggen dan vorig jaar, met 8% minder verkochte paren.

Volgende maand zal die vergelijking weeral helemaal anders liggen, want in 2020 waren onze schoenwinkels gedurende de helft van de maand (verplicht) gesloten. Feit is dat de markt in sterke mate ontregeld is, bijvoorbeeld ook door het gebrek aan feestelijkheden, kermissen of braderieën, en dat er van een echte kooplust bij de consument geen sprake is. “Waarom nieuwe schoenen/kleren kopen als we ze toch niet kunnen tonen aan onze vrienden in het restaurant of op een terrasje?”

 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert25 februari 2021
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine