SOFTWAVES: Comfort en mode
Reeds een halve eeuw succes
Leonel Santos, een boekhouder en zoon van een schoenmaker, start in 1970, samen met twee partners, een schoenfabriek – Comforsyst SA – in São João da Madeira. Het was oorspronkelijk een klein bedrijf dat damesschoenen maakte, uitsluitend gericht op de lokale Portugese markt. Begin de jaren ’80 besloot Comforsyst SA zich te wagen aan de internationale markt, enerzijds om het klantenbestand uit te breiden, maar ook om een nieuwe dynamiek te stimuleren in het bedrijf. Nog tien jaar later, in 1990, kocht Leonel heel het bedrijf over van de twee oudere partners. Dat was meteen de doorstart van een nieuw tijdperk voor Comforsyst.

INTERNATIONALE EXPANSIE
Het bedrijf neemt een hoge vlucht en de productie wordt opgedreven tot 1.000 paar per dag met 110 werknemers. De productie wordt verkocht via de beste retailers in de vijf continenten.
Nieuw bloed
In 2000 komt de oudste zoon Marcelo Santos, een productie-ingenieur, het bedrijf vervoegen, na zijn studies in het English Leicester College, een van de meest prestigieuze technische scholen voor mode en schoenen in het VK. Nieuw bloed brengt nieuwe ideeën en projecten, en zo ontstond Softwaves®: een comfortmodemerk dat kon bogen op 30 jaar knowhow, nieuwe ideeën en technologie. Sindsdien besloot Comforsyst SA zich uitsluitend te concentreren op zijn eigen merk Softwaves en stopte ook de productie van andere private labels.
MARKETING
Twee generaties
In 2004 komt de tweede zoon, Orlando, een business- en marketingmanager, meewerken in het bedrijf, met als doel de marketingstrategie en het merkbeheer verder te ontwikkelen. Gedurende de tien volgende jaren ontwikkelt Softwaves® een krachtige en sterke merktechnologie. In 2014 komt ook Helder Santos, een architect en de derde zoon van Leonel, het team vervoegen, om er de designafdeling te leiden. Vandaag is de tweede generatie Santos volledig geïntegreerd in het bloeiend familiebedrijf.
Sterk merk
Nu staat Softwaves synoniem voor een nieuw en gemotiveerd sterk merk, waarbij productontwikkeling, merkbeheer, verkoop, marketing en productie volledig beheerd worden door de drie broers, uiteraard met de sterke steun van hun vader Leonel.

STERKE AANWEZIGHEID IN BELGIË
België belangrijkste exportland
In België is er een sterk partnerschap met Deco Fashion, geleid door Eva Decostere met haar medewerkster Greet Driesen. Zo is Softwaves® erin geslaagd in ons land extreem sterk uit te groeien, zodat België het belangrijkste exportland van het merk is geworden.
300 stalen
Ieder seizoen worden zowat 300 verschillende stalen voor België ontwikkeld, met bijzonder oog voor de eigen fijne smaak en elegantie die hier te lande worden verwacht. Een goed merkimago en sterke marketing, verkoop en service maken van Softwaves® ‘de comfortmodeschoen’ in België.
Filosofie
‘Werk samen met de besten’, dat is de filosofie die Comforsyst altijd heeft nagestreefd. De familie Santos gaat er dan ook voor om deze doelstelling in de komende decennia verder uit te bouwen.
