DamesschoenenPremium

HEEFT U AL VEGAN IN DE REKKEN?

slowwalk
Het Spaanse merk Slowwalk heeft nu ook een vegan lijn. De schoenen zijn onder meer gemaakt van mais en de zolen van natuurlijke rubberlatex of rubber gerecycleerd van andere zolen. Bovendien zijn de schoenen handgemaakt wat het energieverbruik en de CO2-uitstoot vermindert

ENKELE SCHOENWINKELIERS OVER WAAROM ZIJ VEGAN AANBIEDEN

De vegan beweging lijkt momenteel een van de snelst groeiende trends. De consument draagt duurzaamheid steeds hoger in het vaandel en gaat actief op zoek naar manieren om zijn of haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Ook de schoenenbranche heeft de trend niet gemist - vegan schoenen lijken eindelijk de mainstream markt te hebben bereikt en ook de grote merken bieden naast hun traditionele schoenen vaak een vegan lijn. Bovendien boeten vegan schoenen niet langer in aan comfort en kwaliteit en zijn de designs mooier dan ooit tevoren.

VEGAN

Vegan is een levenswijze die elke vorm van exploitatie en wreedheid ten opzichte van dieren uitsluit. Het vaakst vertrekt men vanuit het voedingspatroon en laat men elke vorm van dierlijke voedingsproducten - in tegenstelling tot vegetariërs die over het algemeen wel nog zuivel en eieren consumeren. Voor veel veganisten gaat het echter verder dan alleen voeding. Ze mijden zoveel mogelijk producten van dierlijke oorsprong en streven naar een levenswijze die onze planeet zo weinig mogelijk belast. Ook de fashion- en schoenenbranche speelt duidelijk in op de trend. Vegan schoenen zijn steeds makkelijker terug te vinden in de rekken van reguliere schoenenwinkels en op 1 februari 2019 ging zelfs de allereerste Vegan Fashion Week door in Los Angeles.

AANDACHTSPUNTEN

Om tot een vegan schoen te komen, gaat men op zoek naar alternatieven voor elk onderdeel van de schoen dat producten van dierlijke oorsprong bevat. De belangrijkste factor hierin is het leer. Producenten hebben al heel wat manieren gevonden om dierenhuiden te vervangen door plantaardige grondstoffen. De look en feel van echt leer nabootsen, vormt echter de grootste uitdaging - een schoen moet nu eenmaal comfortabel zitten en er mooi uitzien.
Dierlijk leer is heel soepel en zet zich na verloop van tijd volledig naar de vorm van de voet. Bovendien laat dit product zweet door waardoor het contact met bacteriën beperkt blijft. Die eigenschappen vertalen naar een vegan alternatief is niet altijd zo eenvoudig gebleken. Ook willen consumenten dat een vegan schoen er wel gewoon uitziet als een traditionele leren schoen. Dankzij innovatieve materialen en grondstoffen en het feit dat grote merken ook mee op de kar springen, slagen producenten er tegenwoordig in fashionable schoenen op de mainstream markt te brengen die bovendien heel comfortabel zitten.

yunik

yunik

yunik
Het merk Yunik, verdeeld door Bertrem Trade, brengt ook voor zij die niet van sneakers houden een vegan aanbod. De schoenen zijn gemaakt van ananasleer in combinatie met met vilt en borduurwerk

MEER DAN ENKEL LEER

Let wel op, een schoen gemaakt van vegan leer is daarom nog niet volledig vegan. Ook in lijmen, draden en andere onderdelen van de schoen worden soms producten op basis van dierlijk materiaal gebruikt. Check dus altijd de oorsprong van alle onderdelen vooraleer u een schoen als vegan verkoopt aan uw klanten. Consumenten die uit zijn op vegan schoenen willen in de meeste gevallen graag naast een vegan ook een duurzaam product dat onder fairtrade omstandigheden werd gefabriceerd, dus ga ook dat na alvorens u een vegan merk of lijn aan uw bestaand aanbod toevoegt.

ECO-FRIENDLY

Hoewel vegan elke vorm van dierlijke exploitatie uitsluit, betekent dat daarom nog niet per se dat het desbetreffende product ook milieuvriendelijk is. Denk aan kunststof schoenen. Hoewel kunststof niet afkomstig is van dierlijke grondstoffen, is het wel lastig te recycleren. En veganistisch leer kan tijdens het productieproces nog steeds gemengd worden met andere chemische componenten die het milieu heel wat schade berokkenen. Daarom gaan sommige leveranciers nog een stap verder en brengen ze een eco-friendly lijn op de markt. Dit sluit dierlijk materiaal niet per se uit maar houdt eerder rekening met the bigger picture. Zo kunnen schelpen van weekdieren verbrijzeld en verwerkt worden in zolen. Op die manier upcyclet men een waste product in plaats van het simpelweg te dumpen in de oceaan. Dat maakt de uiteindelijke schoen niet vegan, maar wel eco-friendly.

intens

intens

el naturalista

el naturalista
De vegan schoenen van El Naturalista (door Intens41 Agencies) bevatten geen spoor van dierlijke producten

WIE KOOPT VEGAN?

Veganisten zijn de voornaamste groep die vegan schoenen bewust kopen en ernaar op zoek gaan. Waar in 2016 nog 0% van alle Belgen veganistisch was, lag dat cijfer vorig jaar op 1% (Bron: EVA vzw en iVOX). Hun aandeel is nog beperkt, dus we spreken hier echt nog van een nichemarkt. Een nichemarkt die dan wel weer groeit, want ook niet-veganisten en vooral jongere generaties krijgen steeds meer belangstelling voor duurzaamheid en dierenrechten. Het is deze groep consumenten die bewust wil gaan consuminderen. Daarnaast is er een groep consumenten die onbewust botst op vegan schoenen en er een paar aanschaft uit onwetendheid. Eens ze op de hoogte zijn van de duurzame, ecologische en diervriendelijke manier waarop de schoenen gemaakt en nadien ook weer gerecycleerd kunnen worden, ontvangen ze dit vaak heel positief.

4 WINKELIERS AAN HET WOORD

SCHOENEN BOONANTS (GENT)

Joris Dhont: “Wij zoeken al zo’n vier tot vijf jaar naar vegan modellen om toe te voegen aan ons aanbod. Daar zijn wij destijds mee begonnen omdat we nu en dan klanten hadden die ernaar vroegen. Maar het probleem waar wij vaak op botsen is dat het merendeel van de vegan modellen te veel afwijkt van het design van de gangbare schoen. Vaak zijn ze te speciaal of te ver gezocht. De laatste jaren vinden wij wel een goed aanbod bij de modellen van El Naturalista en Brako.
De klanten die vegan schoenen kopen zijn, merken wij toch, meestal bewust bezig met milieu en duurzaamheid. Maar evenveel klanten botsen toevallig op de modellen gewoon omdat ze die er leuk vinden uitzien. Van het milieuaspect is die laatste groep vaak niet op de hoogte, maar dat vinden zij over het algemeen een fijne extra troef. Wij proberen in de winkel onze klanten ook altijd te adviseren over de kwaliteit, de materialen en de technische aspecten van de vegan modellen.”

boonants

VITTORIA AGENCY (MOREGEM)

Stefanie Verduyn: “Ik verkoop al sinds vijf seizoenen de vegan schoenen van de merken Slowwalk, Ria Menorca en Copenhagen. We merkten de voorbije jaren dat de vraag naar vegan alternatieven sterk groeide en dat de consument steeds bewuster werd van zijn koopgedrag en de gevolgen daarvan. De huidige klimaatproblematiek en ook het belang van dierenwelzijn spelen daarin een belangrijke rol. Vooral jongere generaties zijn hier heel sterk mee bezig. Het grootste deel van onze klanten bestaat dan ook uit hippe en alternatieve jongeren, zij vooral zijn de bewuste consument. Maar ook dames en heren kopen nu en dan een vegan paar schoenen. Die laatste groep koopt ze denk ik eerder toevallig.
Bij Vittoria Agency bestaat zo’n 25% van ons totaal aanbod uit vegan. Naar mijn gevoel bestaat de ideale aanvulling uit een zestal merken en minimum zes modellen per merk, afhankelijk van hoe groot het bestaande aanbod is. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik schoenen met een verhaal kan verkopen, en daar horen Slowwalk, Copenhagen en Ria Menorca zeker bij.”

slowwalk

GENTRY (MECHELEN)

Birgitte van de Graaff: “Wij werken al heel lang samen met het schoenenmerk El Naturalista uit Spanje en toen zij met vegan modellen op de proppen kwamen, hebben wij besloten dit mee in ons aanbod te brengen. Bij El Naturalista zijn ze al langer bezig met milieuvriendelijke materialen. Dat was zo’n vier jaar terug, ik vind het een heel leuke aanvulling.
De klanten die bij ons vegan kopen zijn heel divers, sommigen zijn zelfs veganistisch. Wel merken we dat een specifieke vraag naar vegan modellen maar af en toe voorkomt. Meestal vinden mensen een paar schoenen gewoon leuk voor het design. Maar eens we vertellen dat het vegan is, dan waarderen ze dat wel. Wij communiceren over specifieke vegan modellen via onze Facebookpagina.
Zo’n 2% van ons totaal aanbod bestaat uit vegan schoenen. Als het wordt aangeboden, willen we zeker verder kijken om dit uit te breiden. Wel moeten het design en het model een beetje hip zijn en niet te veel afwijken van een traditionele schoen, anders krijgen we die hier niet verkocht.”

gentry

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Melissa Himpe13 januari 2021
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine