ZAKENBAROMETER MAART 2018: DEEL 2
KLEUREN EN MODELLEN
Tijdens de voorbije maand maart bleef het kleurenpalet vrij klassiek: zwart, blauw, grijs en wit waren de sterkste kleuren. Bruin en varianten werden minder geciteerd.


Wat de modellen betreft, blijft de sneaker absolute topper bij de dames. Die modellen zijn verkrijgbaar in zomer- en in winterversies, en in alle prijsklassen: voor elk wat wils.
De klassieke pump handhaaft zich op de tweede plaats, en merkwaardig genoeg gingen er in maart al heel wat damessandalen over de toonbank. 15% van de omzet in maart, en dat in vaak winterse omstandigheden. Wellicht is de consument ervan overtuigd “dat het toch gauw beter wordt", en dat men nu al zomermodelletjes koopt “om zeker te zijn dat we nog een volledige keuze hebben in alle modellen en maten".

Bij de heren is er vanzelfsprekend nog geen sprake van sandalen: de man toont zijn blote tenen, maar vanaf 25° Celsius, en dat was in maart nog lang niet het geval. De keuze van de mannen gaat in de eerste plaats uit naar de klassieke cityschoen (45%), gevolgd door de even onmisbare casual en sneaker (36%). Voor deze consumentengroep waren de pantoffels ook gegeerd in maart.

De kinderen ten slotte kiezen net als mama voor sneakers, gevolgd door lage velcro- en lage veterschoenen. Ook bij de kids is er aandacht voor pantoffels.
