TEACH-IN DRAAIBANK IS GEKNIPTE OPLOSSING VOOR STUKWERK
Flexibiliteit grote sterkte van Werkhuizen Decloedt
MT Service mocht begin november drie teach-in draaibanken leveren bij het West-Vlaamse Werkhuizen Decloedt en moederbedrijf Gardec. De flexibiliteit en automatisering van de machine gaven daarbij de doorslag.
Werkhuizen Decloedt
Aan het roer van Werkhuizen Decloedt staan zaakvoerders Jan en Marc Van de Velde. "Onze grootvader Camiel Decloedt begon in 1933 met draaiwerk voor scheepsstukken na zijn reguliere werkuren", zegt Jan.
"In de loop der jaren is dat kleine bedrijfje geëvolueerd naar Werkhuizen Decloedt zoals we het vandaag kennen. Eerst nabij Fort Napoleon in Oostende, nu in Bredene. In mei 2022 zijn we opgenomen in de Gardec groep, die gevestigd is in Zeebrugge en scheepsherstellingen en offshoreconstructies doet."
"We hebben in al die tijd nooit een eigen product gehad. Ook vandaag werken we altijd op vraag van onze klanten. En die klanten, dat zijn heel uiteenlopende bedrijven: van de voedingsindustrie over de scheepsbouw tot de windmolenindustrie, visverwerkende bedrijven, de chemiesector … Iedereen die bij ons komt aankloppen voor een onderdeel is welkom."
Stukwerk en kleine series
Dat Werkhuizen Decloedt enkel stukwerk en kleine series van componenten vervaardigt, betekent dat de werkplaats zich dagelijks zeer flexibel moet opstellen.
"Elke ochtend wordt bij wijze van spreken onze hele planning omgegooid", zegt Jan. "Er is altijd wel iets wat dringender is. Maar die flexibiliteit is ook net onze sterkte. Onze mensen die aan de machines staan kunnen allemaal van een grondstof een afgewerkt stuk maken. Zo kunnen we snel inspelen op de vragen van onze klanten."
Nieuwe teach-in draaibank
Om in de toekomst nog flexibeler te kunnen werken, besloot Werkhuizen Decloedt aan te kloppen bij MT Service voor een gloednieuwe teach-in draaibank als vervanging van een oude draaibank. Er werd gekozen voor een Masturn 820i van MAS.
"De draaibanken van het merk MAS sluiten perfect aan bij die nood aan flexibiliteit", meent Jo Van Overwalle, directeur van MT Service. "We merken dat steeds meer klanten opnieuw voor teach-in draaibanken kiezen, omdat deze meer flexibiliteit bieden dan een volwaardige CNC-machine. Bedrijven weten minder wat ze op lange termijn gaan maken met hun machines en opteren dus vaker voor universele machines. Bijkomend voordeel is dat een teach-in draaibank productiever is dan een conventioneel model."
Werkhuizen Decloedt was bovendien snel overtuigd van de Masturn 820i door de hoge afwerkingsgraad. "Het merk MAS is sinds 1939 actief in Tsjechië", vult Jo Van Overwalle aan. "Ze onderscheiden zich onder meer van de concurrentie met hun eigen gieterij. MAS heeft een zeer breed gamma, gaande van eenvoudige draaibanken tot zware, vijfassige machines. De prijs-kwaliteitverhouding is goed. Elke machine is tot in de puntjes afgewerkt. Bovendien zijn de draaibanken doordacht ontworpen, altijd vanuit het standpunt van de operator. Ergonomie staat centraal."
AUTOMATISERING
De combinatie van de kwaliteit van de draaibank en de CNC-sturing van Heidenhain, de Manual Plus 620, is "le mariage parfait".
"De bediening is relatief eenvoudig, maar toch zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid. De drempel om de machine te gebruiken is daardoor laag – je hoeft nog niet alle mogelijkheden te kennen om bewerkingen te kunnen doen. Het automatiseringsniveau kan naar wens worden bepaald. Bij handbediening kan de machine bovendien conventioneel worden bediend met elektronische handwielen."
"De automatisering is voor ons een groot voordeel", bevestigt Jan Van de Velde. "Bij onze oude machines moest de operator er voortdurend bij staan. Nu kan hij ondertussen ander werk verrichten. Bovendien is het een groot voordeel dat de sturing een groot aantal programma's kan opslaan, zodat de machine niet telkens opnieuw hoeft ingesteld te worden voor terugkerende stukken."
VERTROUWENSRELATIE
De keuze voor MT Service als machineleverancier was snel gemaakt voor Werkhuizen Decloedt. Vooral het totaalpakket, met inbegrepen diensten zoals technische ondersteuning en opleiding voor de operatoren, kon hen bekoren.
"We kennen elkaar ook al lang", zegt Jan Van de Velde. "Om zo'n machine te kopen heb je toch een vertrouwensrelatie nodig, vind ik. Je koopt die niet door even op een website te scrollen en op bestellen te klikken. Dat kan uiteraard wel, maar praktisch is dat niet aanbevolen. De machine moet geïnstalleerd, ingesteld en uitgelijnd worden. En als er zich een probleem voordoet, bij wie kan je dan terecht?"
"We waren daarom al snel overtuigd door het totaalpakket van MT Service. De naam zegt het zelf: service is hoofdzaak. Daaruit is het bedrijf ook ontstaan. Jaren geleden deed MT Service enkel het onderhoud van bewerkingsmachines van allerlei fabrikanten, tot van die fabrikanten ook de vraag kwam om hun machines actief te verdelen. Nu kunnen we altijd op hen rekenen, zowel voor de aankoop van een nieuwe machine als voor het onderhoud ervan."
