Buitenschrijnwerk

De CO2-inspanningen van Wako

Koolstofneutraal tegen 2020

Wako wil tegen eind 2020 koolstofneutraal zijn. Dat wil het bedrijf bereiken met tal van acties alsook met zijn partnerschap met de ngo Graine de vie.
Bij de opmaak van de koolstofbalans stelde het bedrijf vast dat zijn industriële en commerciële activiteiten goed waren voor een uitstoot van 15.000 ton CO2 per jaar. Patrick de Briey, directeur en MVO-verantwoordelijke van Wako, is ambitieus: “We beseffen heel goed dat bedrijven een belangrijke rol spelen in de milieutransitie, omdat zij voor een actieve aanpak gaan om het milieu te beschermen. In dat opzicht wil Wako zijn ecologische voetafdruk verkleinen met een actieplan dat op twee pijlers steunt: de vermindering van zijn eigen CO2-uitstoot en de koolstofcompensatie.”
Concreet moet de uitstoot met een vijfde naar beneden. Daarvoor werden al enkele acties opgezet, die vooral gericht zijn op energieverslindende activiteiten als logistiek en transport. Het goederenvervoer werd geoptimaliseerd en rondes werden gereorganiseerd. Wako voerde ook een afvalbeheerstrategie in en installeerde zonnepanelen op zijn gebouwen, om de elektrische wagens voor het personeelsvervoer op te laden met eigen, groene energie.
De resterende 80% van de CO2-emissie, afkomstig van de industriële activiteiten, wordt als onsamendrukbaar bestempeld. Om alsnog CO2-neutraal te zijn, zal Wako dat compenseren via Graine de vie. Deze ngo is actief in de herbebossing van Madagaskar en Togo. De actieve bijdrage van Wako maakt het de ngo mogelijk om tegen eind 2020 zo’n 180.000 bomen te planten per jaar, wat overeenkomt met de 80% te compenseren CO2.
Daarnaast sensibiliseert Wako zijn leveranciers; 70% van zijn CO2-uitstoot is immers verbonden aan de productie en transport van zijn grondstoffen. Wako stelt zijn klanten ook voor om mee te doen aan een wedstrijd met als hoofdprijs een ontdekkingsreis van een week voor twee personen naar Costa Rica.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Shoes zakenbarometer september

We kunnen dus spreken van een echte herfstmaand, en dat had de modesector, en de schoenenbranche in het bijzonder, zeker wel nodig. De bereikte resultaten zijn goed in vergelijking met vorig jaar (+6% meer omzet en 3,3% meer verkochte paren).

Jaaroverzicht Shoes Barometer 2024

Als we de cijfers van 2024 vergelijken met deze van 2023, stellen we vast dat zowel de omzet (-1,4%) als het aantal verkochte paren (-3%) lager ligt dan 2023. Op een eerste gezicht zijn dat dus negatieve cijfers, maar uit diepere analyse blijkt dat de nettoresultaten, de nettowinst, bij heel wat winkeliers beter ligt dan het jaar voordien.

Zakenbarometer maart 2019 - deel 3

De resultaten van de voorbije herfst-winterverkoop hebben er toe geleid dat de bestelbonnen voor de komende winter veel voorzichtiger werden ingevuld. Gemiddeld werd er 10% minder ingekocht. Het prijskaartje voor de komende winter ligt perfect in het verlengde van het voorbije seizoen: voor 90% van de collecties werd hetzelfde bedrag uitgetrokken. Wel is de trouw aan de leverancier ietwat afgezwakt: een kleine 87% van de inkopen voor komende winter werd bij bestaande leveranciers gekocht, dat is enkele procentpunten minder dan vorig seizoen, en geeft aan dat men toch alert blijft bij het samenstellen van het aanbod. De grote meerderheid van de winkeliers brengt ieder seizoen een bezoek aan Trade Mart Brussels. De inspanningen die daar werden geleverd zijn ronduit schitterend. De gehele B-verdieping ademt ruimte en positieve sfeer uit, en zowel exposanten als bezoekers zijn enthousiast met dit nieuw elan.

Goed onderhouden schoenen maken klanten trouw

Nu de consumenten meer bezig zijn met ecologie, gaan ze op zoek naar duurzame schoenen die ze lang kunnen dragen. Daarnaast is er een grote vraag naar kwaliteitsvolle en milieuvriendelijke onderhoudsproducten, waardoor schoenen langer meeegaan.

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine