KinderschoenenPremium

Shoes Barometer eerste semester 2025

Voorjaar Shoes barometer 1ste sem 2025
In januari en april was er een (kleine) meer-omzet dan tijdens dezelfde maanden van 2024

De verkoopresultaten in de zelfstandige schoendetailhandel in België tijdens het eerste semester van 2025 zijn allesbehalve goed te noemen. We sluiten deze periode af met min-cijfers. Gemiddeld daalde de omzet met 2% tegenover de eerste zes maanden van 2024 en werden er 3,3% minder paren verkocht. Deze percentages moeten evenwel genuanceerd worden, want niet alle winkeliers hebben even veel ingekocht als het jaar voordien. Ook de prijs van de ingekochte artikelen kan hierbij een rol spelen.

Gelijklopend met modewinkels

Mode Unie, de Federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, de ondernemersorganisatie UNIZO en de UCM komen tot een gelijkaardige conclusie. Die resultaten lijken iets beter, er is sprake van gemiddeld 0,6% minder verkoop, dit voor de gehele modesector, terwijl onze cijfers specifiek betrekking hebben op de schoendetailhandel.

Volgens Trends/Tendances daalde het verkocht volume in de Belgische detailhandel in de eerste helft van 2025 met 2,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Specifiek voor schoenen- en kledingwinkels werd een daling van 3% opgetekend. Deze neerwaartse trend wordt bevestigd door de gegevens van Statbel, die aangeven dat de verkoop in modewinkels daalde met 3% ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze laatste cijfers komen overeen met de gegevens uit de schoenenbranche waarover wij beschikken.

Omzet en paren 1ste sem 2025

Filiaalzaken en e-commerce

Ondanks de algemene daling kunnen de filiaalzaken meestal uitpakken met positieve resultaten. Volgens retaildetail.be gaat de omzet van de grote bekende Belgische filiaalzaken in stijgende lijn. Ook de online verkoop van die ketens neemt toe.

Op het vlak van de e-commerce kunnen de kleinere schoendetailzaken onmogelijk concurreren met de grote jongens. Niet alleen in België, maar ook internationaal beschikken die grote online platforms over veel meer sterke punten dan de “kleine” winkelier.

Zo beschikken de Belgische filiaalzaken en de internationale Zalando’s en co over een veel uitgebreidere voorraad en kopen ze ook goedkoper in dan de kleine winkelier. Als die laatste pakweg 12 paar van een bepaald model in voorraad heeft, kan hij daar moeilijk twee paar van missen. Twee paar, waarvan bijna zeker één paar, en soms zelfs twee paar, teruggestuurd wordt. Terwijl die paren bij de potentiële klant zijn, worden er misschien in de fysieke winkel verkopen gemist.

Ook de verwerking, verpakking, verzending, facturatie, administratie en opvolging van enkele paren zijn voor de eenmanszaak een zware en vooral tijdrovende opdracht, die vaak na de openingsuren van de winkel moeten gebeuren. De grote filiaalzaken beschikken hiervoor over een goed bemande en gespecialiseerde service.

Als conclusie kunnen we stellen dat de Belgische schoenenmarkt een tweedelig beeld toont: terwijl de traditionele fysieke winkels te maken hebben met dalende verkoopcijfers, zien ketens met een sterke online aanwezigheid een positieve groei. Consumenten lijken steeds bewuster te kopen, waarbij prijs en online beschikbaarheid een grotere rol spelen.

Een aantal winkeliers vindt dat de grotere merken beter moeten samenwerken met de kleinere winkeliers om de concurrentie met de e-commerce beter aan te kunnen.

Aanwezigheid in de winkel barometer 1ste sem 2025
Zelf in de winkel aanwezig zijn is belangrijk voor het contact met de klant

Aantal klanten in de winkel

Volgens onze enquête vertoont de schoendetailhandel een uiteenlopend beeld op het vlak van klanten-bezoekers. Tijdens de eerste helft van 2025 kwamen bij 30% van de winkeliers meer klanten over de vloer, bij een andere 30% bleef dit aantal gelijk, maar bij 40% van de winkels daalde het aantal klanten.

Aantal klanten 1ste sem 2025

Bovendien zijn de klanten zeer veeleisend. De meeste klanten verwachten dat de winkelier gedurende heel het verkoopseizoen, en zelfs tijdens de solden, in alle collecties over al de maten en kleuren beschikt, zoals dat meestal het geval is bij de grote e-handelaars. Er zijn zelfs klanten die tijdens de soldenperiode vragen om nog een bepaald model in een ontbrekende maat bij te bestellen…om die dan ook met korting te kopen!

Kopersgroepen 1ste sem 2025

Inkopen voor het volgende seizoen

Over de inkopen voor het komend seizoen lopen de standpunten uiteen. Een derde van de winkeliers heeft meer ingekocht, met als redenering: “je kan maar verkopen wat je hebt ingekocht”. Meer inkopen leidt tot meer verkoop, zo luidt het.

Anderzijds is er een groter aantal handelaars, zowat 60%, die minder heeft ingekocht, volgens de idee “10% minder inkopen en 5% minder verkopen leidt tot een grotere winst aan het einde van de rit, en dat is toch de bedoeling van iedere handelaar: meer winst boeken”.

Beide standpunten bevatten waarheid, en in beide kampen vindt men zowel tevreden als ontevreden winkeliers.

Feit is dat men moet trachten zijn aanbod af te stemmen op de eigen clientèle. De winkelier moet zijn klanten kennen en zijn aanbod afstemmen op wie zijn winkel bezoekt. Persoonlijke aanwezigheid in de winkel en contact met de klanten en het personeel is van het grootste belang.

Vernieuwende mode?

De verkoop hangt in grote mate ook af van een aantal factoren die we niet in de hand hebben. De hype van de sneaker/sportschoen, die nu al meerdere seizoenen het modebeeld en de gehele schoenhandel beheerst, en zich blijkbaar nog verderzet, is vaak een doorn in het oog van de dynamische winkelier. Ook de fabrikanten en aanbieders van klassieke en traditionele schoenen en hoge laarzen zien dit verschijnsel eveneens met lede ogen aan.

De verklaring voor dit fenomeen is duidelijk, en werd al meermaals in deze rubriek toegelicht: de sneaker is comfortabel, kan bij elke gelegenheid gedragen worden, en past in iedere omstandigheid, onder een lange avondjurk, onder een smoking, of om te gaan chillen met de vrienden. Bovendien is de sneaker te vinden in alle prijsklassen, van twintig tot tweeduizend euro voor een paar, en ook dat is een belangrijk element voor veel consumenten, die voor weinig geld toch kunnen meesurfen op die modetrend.

Bovendien nemen de sportwinkels ook een belangrijk deel van de sneaker- en basketverkoop voor hun rekening. Ook dat is concurrentie voor de traditionele schoenhandel.

Omzetten per dag en per maand

Uit de cijfers van het eerste semester van dit jaar blijkt dat er slechts twee maanden waren met een (kleine) meer-omzet dan tijdens dezelfde maanden van 2024.

Omzet per maand 1ste sem 2025

Enkel januari 2025 (+0,7%) en april (+0,8%) kregen een plusje. De andere maanden scoorden minder goed dan het jaar voordien.

Het aantal verkochte paren geeft een nog slechter beeld in de grafieken. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat schoeisel duurder wordt.

De omzet per dag ligt moeilijker te berekenen, omdat niet alle winkels even vaak open zijn. Sommige zaken sluiten twee dagen per week (meestal zondag en maandag), andere zijn zelfs alle dagen open en sluiten slechts twee halve dagen (of minder) per week.

Omzet per dag 1ste sem 2025

De cijfers die u leest in de grafiek geven dan ook geen totaal van 100%, maar het betreft hier algemene gemiddelden, die de lezer zelf kan interpreteren. Concreet blijven woensdag+vrijdag+zaterdag goed voor zowat 63% van de omzet.

Positieve uitdagingen voor de toekomst

De verschuiving van de traditionele multimerkenwinkel naar monomerkenwinkels, naar filiaalzaken, naar e-commerce en naar sportzaken leidt steeds vaker tot het verdwijnen van de “kleinere” schoenwinkels, in veel gevallen bij gebrek aan opvolging of overname.

En toch zijn er heel wat schoenwinkeliers die goede zaken doen, uitstekende collecties verkopen en behoorlijk winst maken.

Een schoendetailhandelaar kan de resultaten van zijn winkel verbeteren door verschillende strategieën toe te passen. Enkele praktische tips:
Klantenservice: verleen vriendelijk en deskundig advies. Zelf in de winkel aanwezig zijn is belangrijk voor het contact met de klant.
Aanbod afstemmen op de klant: zorg voor een aanbod dat in de lijn ligt van de wensen en behoeften van de doelgroep. Specialiseren in aangepaste collecties.
Online aanwezigheid versterken: een aantrekkelijke website kan de verkoop stimuleren. Gebruik die als extra etalage, niet noodzakelijk als e-winkel.
Klantenkaarten: gebruik de gegevens waarover u beschikt om persoonlijke berichten te versturen. Bij verjaardagen bijvoorbeeld of als er een nieuwe collectie binnenkomt die de klant vroeger al gekocht heeft.
Samenwerking met collega’s handelaars in de buurt, in andere sectoren: Elkaar aanbevelen, samen bijvoorbeeld modeshows organiseren.
Voorraadbeheer optimaliseren: Goed berekenen welke collecties best en welke minder goed hebben verkocht en laat dit spelen bij de inkopen voor het volgend seizoen.
Aanbod beter leren kennen: nieuwe ideeën opdoen, regelmatig vakbeurzen/Trade Mart bezoeken. Vaktijdschriften lezen, ook van de prêt-à-porter en van winkelinrichting.

En vooral positief blijven! Er zijn immers op dit ogenblik nog heel veel winkels die het goed doen, met positieve cijfers kunnen uitpakken en hun plaats in de markt meer dan waard zijn. Zorg dat u daar bij bent! Na regen komt zonneschijn.

Uw mening is welkom

Wilt u ook deelnemen aan onze maandelijkse enquête over de verkoop en andere elementen van de voorbije maand? We vragen geen absolute cijfers, maar wel percentages, commentaren en bespiegelingen bij de zakengang.

Vanzelfsprekend blijven al die gegevens strikt vertrouwelijk.

Geïnteresseerd? Stuur dan uw mailadres naar Tom D’Halluin: tdh@pmg.be zodat we u maandelijks de enquête kunnen doorsturen. 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert5 augustus 2025
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine