Zakenbarometer mei 2023: deel 2
UNANIEM OVER KLEUREN EN MODELLEN
Voor het eerst sedert lang zijn vrijwel alle collega's het eens over de verkochte kleuren en modellen tijdens de maand mei. Wat de kleuren voor de dames betreft, vermeldt iedereen wit en beige, samen goed voor 81% van de verkopen. De overige 19% wordt opgevuld met de rest: lichtblauw, roze, groen, goud en zilver. Bij de heren worden slechts drie kleuren genoemd: bruin en cognac 47%, blauw 24% en wit 12%. Enkel de kinderen maken de uitzondering: daar worden zoveel kleuren en modellen vermeld, dat het geen zin heeft ze allemaal op te noemen.
Op het vlak van de modellen idem: nog altijd hetzelfde liedje van de sneakers, goed voor 50% bij de dames, en bij de heren zelfs voor 58%. Verder kochten de dames ook 35% sandalen, en de resterende 15% spreidt zich uit over slippers en geklede pumps. De heren kopen verder voor 17% mocassins en voor de rest een allegaartje van slippers, sport- en, wandelschoenen. Bij de heren is er nog weinig of geen sprake van sandalen: om blote tenen te tonen, moet er voor onze jongens minstens een hittegolf zijn, en naar alle verwachting zal dit in juni wel het geval zijn.
PRIJSSTIJGINGEN
De schoenenbranche is een van de sectoren die als laatste mee surft op de universele prijsstijging van alle producten. De lente-zomerartikelen die nu in de etalage liggen, prijzen zo'n 10% hoger dan vorig voorjaarsseizoen, en het ziet ernaar uit dat ook de komende seizoenen de prijzen van het schoeisel zullen blijven stijgen.
Uit onze enquête blijkt dat veruit de meeste schoenwinkeliers hierop heel braaf zullen reageren, door met name mee te gaan met de hogere prijzen en dezelfde of gelijkaardige collecties te zullen blijven aanbieden. Blijkbaar is continuïteit in het aanbod belangijker voor de klantentrouw dan een ietwat hogere prijs. Hier en daar worden nog wel andere middeltjes gezocht om (althans de indruk van) de hogere prijzen wat af te toppen, maar dat zijn wel de uitzonderingen.
Zo zoeken sommige collega's naar een of meer goedkopere collecties om in de etalage ook wat lagere prijzen te kunnen tonen. Anderen verlagen hun winstmarges een beetje of breiden het schoenaanbod uit met andere artikelen.
Maar het zijn dus enkel de uitzonderingen die zo reageren: de overgrote meerderheid surft mee op de flow en redeneert dat alles duurder wordt, schoenen dus ook; en de consumenten zullen willens nillens volgen.
