Feys Boutique verovert klanten via Instagram en TikTok
Vlak aan de Markt van Oudenaarde, in de schaduw van het prachtige stadhuis, botsen we op Feys Boutique. De boetiek is gevestigd in een prachtig historisch pand en biedt schoenen en lederwaren die zo van de catwalk lijken te komen. Uitbaters Bart Feys en Samed Lokaj volgend de modetrends strak op de voet en laten zich bij het kiezen van collecties leiden door hun buikgevoel. “Misschien zijn we net te modebewust voor een stad als Oudenaarde, maar wanneer klanten een schoen passen onder een bepaalde outfit, geraken ze toch snel verknocht.”
Uitdagingen van een nieuwe zaak
“Nu of nooit”
In september 2017 botsen Bart Feys en Samed Lokaj op het historisch pand in de Nederstraat in Oudenaarde. Ze nemen er hun intrek en beginnen met de plannen voor een winkel. “Dat het een schoenenwinkel zou worden, daar waren we het snel over eens”, lacht Bart. “We hebben namelijk allebei een behoorlijke collectie schoenen. Samed was al werkzaam in de schoenenbranche voor we hier begonnen, ikzelf was net afgestudeerd. We hadden elkaar ook net leren kennen, waren allebei toen pas 22 en hadden zoiets van – als we het nu niet doen, wanneer dan wel?”
Beschermd erfgoed
Het unieke historische pand waarin Feys Boutique werd gevestigd is een voormalige school uit de late achttiende eeuw. Veel mocht er niet aan worden gewijzigd aangezien het als beschermd erfgoed staat bestempeld. “Maar dat vonden wij niet erg”, benadrukt Samed. “We zijn meteen gevallen voor het unieke karakter van dit gebouw en de oude sfeer dat het uitstraalt. We hebben dan ook bijna niets gewijzigd aan het pand, los van enkele extra kasten en constructies om de schoenen in te etaleren.” En zes maanden later, in maart 2018, opende het koppel eindelijk de deuren van hun gloednieuwe winkel.
Al doende leren
Terugkijkend op de start van hun nieuwe zaak, verliep niet alles zo vlot als gehoopt. “Op de dag van opening sneeuwde het verschrikkelijk hard en dat voorspelde voor ons al niet zo veel goeds. Ook daarna was de opstart lastig. Aan de Markt van Oudenaarde was tot dan al twee jaar lang gewerkt, dus mensen van Oudenaarde, laat staan die van erbuiten, vonden maar moeilijk hun weg naar de winkels in het stadscentrum. Economisch lag de stad toen echt op z’n gat. Dat hebben wij wel nog even gevoeld hier. Daarna kwam ook de moeilijkheid van collecties samenstellen, voor ons allebei een eerste oefening. Welke modellen koop je in? Hoeveel? Welke maten? Maar al doende leer je natuurlijk”, lacht Bart.
De mode voor zijn
Buikgevoel beslist
Collecties samenstellen begon als een ware denkoefening voor het duo, maar evolueerde al snel naar een natuurlijk proces waarbij zij voornamelijk hun buikgevoel laten spreken. “Aanvankelijk wouden wij vooral eerder het hig-endsegment verkopen”, vertelt Bart. “Maar we merkten al snel dat dat hier in Oudenaarde niet zo goed werkte. We merkten dat klanten al een vrij grote drempel moeten overwinnen om onze winkel binnen te stappen – er is de gevel, de trap die ze op moeten … Als er dan schoenen van rond de 400 euro in de etalage liggen, dan begrijp ik dat dat sommige mensen afschrikt. Daar zijn we van afgestapt, nu proberen we veel meer te variëren in onze prijzen zodat er voor elk wat wils is.”
De modetrends voor zijn
Inspiratie voor hun collecties halen Bart en Samed voornamelijk van hun leveranciers en beurzen, maar ze zoeken de trends ook proactief op. “Via Instagram en magazines zoals Vogue proberen wij heel kort op de bal te spelen naar modetrends toe”, aldus Samed. “En ook Zara houden wij nauwlettend in het oog. Eens iets bij Zara gelanceerd wordt, zie je het nadien altijd in de nieuwste schoenencollecties opduiken. Wij proberen de modetrends een beetje voor te zijn, maar we zitten hier natuurlijk niet in Milaan, Parijs of zelfs Antwerpen. Oudenaarde is vrij klassiek op gebied van mode”, lacht Samed. “Dus het is soms moeilijk om bepaalde on-trendmodellen verkocht te krijgen. Maar we bieden de mogelijkheid aan klanten om hun outfits mee te brengen en in de zaak te passen in combinatie met onze schoenen. Zo zien ze het complete plaatje en geraken ze alsnog verknocht aan een schoen.”
Klanten veroveren via sociale media
TikTok en Instagram
Ook op sociale media zijn Samed en Bart heel actief. Met ruim 10.000 volgers op Instagram bereiken ze heel wat mensen, ook ver buiten Oudenaarde. “We waren voor corona wel al bezig met onze sociale media, maar stopten er bijlange na nog niet zoveel energie en tijd in zoals we dat nu doen”, vertelt Bart. “Pas in de lockdown beseften we, na de initiële shock, dat klanten niet meer naar ons mochten komen. We zijn toen snel de omgekeerde oefening gaan maken en wij zijn naar onze klanten gegaan. We brachten schoenen in dozen aan huis en adviseerden buiten. In het verlengde daarvan gebruikten we sociale media om in contact te blijven met onze klanten.”
Met video’s op TikTok en Instagram prikkelen we klanten om naar de winkel te komen
Veroveren en inspireren
Ondertussen werden hun online kanalen een tool om nieuwe klanten te veroveren en de bestaande te inspireren. “Ik maak TikToks en Instagramvideo’s”, vult Samed aan, “om klanten eveneens te laten zien hoe een schoen gecombineerd kan worden. En dat werkt heel goed, dat prikkelt ze om toch een kijkje te komen nemen naar onze winkel. We vragen de klanten ook wat zij graag in onze winkel zouden zien, we tonen nieuwe collecties en er worden filmpjes gemaakt door onze klanten die wij opnieuw delen op onze pagina – er is een boel interactie. Maar je moet er enorm veel tijd en energie in stoppen, het is een full-time job naast de winkel.”
Extra etalage
Ook hun webshop vervult diezelfde taak. Volgens Samed werken de TikTok en Instagramvideo’s en de webshop als een extra etalage bereikbaar voor iedereen. “Onze webshop is heel belangrijk voor onze zaak. Daarop kijken mensen al eens wat er in voorraad is, zonder dat ze ons per se moeten aanspreken. Sommige klanten verkiezen dat nu eenmaal, dus in dat opzicht is onze webshop een sterke troef. We hebben daar een flinke som geld in geïnvesteerd, maar dat werpt zijn vruchten af – onze omzet kreeg een flinke boost en mensen konden gewoon van thuis blijven shoppen tijdens de lockdown.”
eigen huismerk
“We spelen met nog veel ideeën en plannen in ons hoofd, maar nummer één op ons lijstje is toch wel schaalvergroting”, aldus Bart. “Een tweede winkel openen waarin we op een duurder segment kunnen mikken, staat vast. Alleen valt moeilijk te voorspellen wanneer. Door de coronacrisis hebben we een beetje een achterstand opgelopen, maar we kijken wel uit naar wat er op ons pad belandt.” Maar ook van een eigen huismerk dromen zowel Bart als Samed nog. “We zouden graag onze eigen schoenen ontwerpen en zelf kiezen bij welke fabrikant we produceren. Dat laat ons toe de volle creativiteit te benutten naar design toe”, aldus Samed. “Zo nemen we alle tussenschakels weg en komt de marge voor ons 5 tot 6 keer hoger te liggen. En zo houden we de kwaliteit van de schoenen zelf in het oog”, concludeert Bart.
