KousenPremium

SOKKEN STEEDS VAKER BEPALEND VOOR ONZE UITSTRALING

Kleding maakt de man, toch? Het bekende spreekwoord is in onze maatschappij zo ingeburgerd dat geen enkel individu daar nog aan twijfelt. Maar bij het horen van het spreekwoord denken we meteen aan shirts, truien en broeken, hoewel de impact van de minder zichtbare kledingstukken niet onderschat mag worden. Denk maar aan sokken, hipper dan ooit en een ongeziene opportuniteit voor de schoenwinkels: hét moment om een nieuwe markt aan te boren of de bestaande collectie uit te breiden. Of nog beter, een nieuwe branche uitbouwen volgens de hippe wensen van de markt.

sokken

VAN ORDINAIRE KOUS NAAR HEBBEDING

Enkele jaren geleden fronsten we onze wenkbrauwen als we sokken onder de kerstboom aantroffen, want hoe kon iemand nu dolgelukkig worden van zo’n praktisch geschenk? Tijden veranderen en wat ooit een fout kerstcadeau was, is nu op z’n minst een populair hebbeding te noemen. Nooit eerder werden sokken namelijk zo opvallend in beeld gebracht en vol trotsheid gedeeld met de wereld. Kniekousen in pumps, kousjes in sandalen of slippers en zelfs gemismatchte sokken; alles kan zolang de look extra cachet krijgt. De jarenlange modeblunders blijken plots dus helemaal hot te zijn en veroveren de internationale catwalks.

KLEUREN, MATERIALEN, PATRONEN

Bij de ene doelgroep zijn opvallende motieven de sleutel tot succes, terwijl de andere doelgroep – en dan spreken we vooral over de oudere generatie – toch eerder opteert voor de subtielere varianten, zoals een klein randje, een licht patroontje en een hedendaagse kleur. Uw vakblad ging op zoek naar de huidige trends inzake materialen, patronen en kleuren.

Duurzame en biologische materialen

sokken
De productie van biokatoen vraagt minder chemicaliën en water, stoot minder CO2 uit en is gezonder voor de huid (Lafas NV)

We denken niet meteen aan sokken bij onderwerpen als broeikaseffect en milieuvervuiling. En toch heeft elke sok op aarde een invloed op het milieu. Omdat we met z’n allen een steentje willen bijdragen aan onze omgeving, zien we dat steeds meer consumenten een duurzaam paar sokken aan hun assortiment toevoegen. Bamboe is een eerste duurzaam materiaal dat reeds enkele jaren aan een sterke opmars bezig is. Bamboe als materiaal is antibacterieel, waardoor bestrijdingsmiddelen overbodig zijn. Bovendien groeit het op barre ondergronden en neemt het meer CO2 op dan andere boomsoorten. En dan hadden we het nog niet gehad over de voordelen voor de gebruiker: met de antibacteriële werking houdt bamboe de voeten extra lang fris; comfort gegarandeerd dus dankzij een ecologisch verantwoorde keuze.

Wie zich in de sokkenwereld verdiept, zal echter snel merken dat katoen de meester van de materiaalsoorten is. Het werkt vochtabsorberend en slijtvast, en dankzij het biologische broertje – beter bekend als biokatoen of organisch katoen – is er nu ook een duurzame variant op de markt. De productie van biokatoen vraagt minder chemicaliën en water, stoot minder CO2 uit en is gezonder voor de huid. Dankzij diverse certificaten (zoals GOTS en OCS) kunt u eenvoudig verifiëren of de sokken gemaakt zijn van organisch katoen.

“Omdat we met z’n allen een steentje willen bijdragen aan de omgeving, zien we dat steeds meer consumenten een duurzaam paar sokken aan hun assortiment toevoegen. Bamboe en organisch katoen zijn innovatieve materialen waar men graag een hoger prijskaartje voor betaalt”

sokken

Deze sokken van Lafas nv zijn gemaakt van bamboe, een duurzaam materiaal dat reeds enkele jaren aan een opmars bezig is

Felle kleuren en opvallende patronen

De klassieke onopvallende kousen zullen altijd een belangrijk aandeel zijn in het aanbod, denk maar aan de stijlvolle zwarte kous met een subtiel boordje of streepje. Daarnaast duiken ook felle kleuren en opvallende patronen steeds vaker op. Strepen en ruiten doen het goed in de mannenafdeling en kniekousen met een patroon van stippen dat aan regendruppels doet denken, schuiven evenzeer goed over de toonbank. Maar ook de liefhebbers van dieren, symbolen, figuren en prentjes vinden voor elk wat wils. Eenzelfde beweging zien we bij het aanbod aan kleuren, naast het klassieke grijs en zwart, zijn de felle kleuren niet meer weer te denken. Schakeringen van blauw die verwijzen naar bevroren water, paars met groen wat aan de ochtenddauw doet denken of bruine tinten voor een rudimentaire look; prominente sokken zijn volledig geaccepteerd.

sokken

Naast het klassieke grijs en zwart, zijn de felle kleuren, zoals de sokken van Falke, niet meer weg te denken;
prominente sokken zijn volledig geaccepteerd

sokken
X-Socks omringen de kuit met twee concentrisch gebreide spiralen, die oa de bloedcirculatie bevorderen

Belang van comfort stijgt

Esthetiek is een logisch belangrijk aspect in de modewereld, maar ook functionaliteit mag niet worden onderschat. Een sok die er mooi uitziet maar oncomfortabel aanvoelt zal namelijk al gauw aan de kant worden geschoven. Diverse fabrikanten zetten daarom sterk in op de goede functionaliteit met sokken die de opname van voedingstoffen door de spieren verbetert, zwelling in de voeten voorkomt, spiertrillingen reduceert, bloedcirculatie stimuleert en het risico op vermoeidheid gerelateerde blessures vermindert.

Perfect voor wie regelmatig enkele uren op het vliegtuig doorbrengt, een staand beroep beoefent of gewoon goed voorbereid op sportvakantie wilt vertrekken. Informeer u als schoenenwinkel echter goed op de vele functionele mogelijkheden, zo verschaft u nuttige informatie aan uw klant en kunt u beter inspelen op de specifieke noden.

GOEDE BRON VOOR OMZETVERHOGING

Veranderend consumentenpatroon

Nu sokken geüpgraded zijn van inspiratieloze klassieker naar een fashionable geschenk, betekent dit een mooie boost voor de sector. Maar net zoals de volledige retailbranche krijgt ook de schoenensector te maken met een sterk veranderende consument. Alles is namelijk online beschikbaar, waardoor de fysieke winkel met krachtige elementen naar voren moet komen. Verschil maken in prijs en aanbod is niet langer mogelijk, maar de schoenenwinkel heeft wel een streep voor naar beleving, service en sfeer toe. Om die drie factoren in de winkel te creëren, is een uitbreiding van het assortiment een goede piste, want elke extra categorie binnen het gamma, betekent voor uw klanten een extra reden om in de wagen te stappen en tot de winkel te komen.

“Om beleving, sfeer en service in de winkel te creëren, is een uitbreiding van het assortiment een goede piste, want elke extra categorie binnen het gamma, betekent voor uw klanten een extra reden om tot de winkel te komen”

sokken
Modeontwerpers zijn het erover eens dat sokken in sandalen en pumps zullen blijven (Falke)

Ontmoetingsplaats met duidelijke informatie

Schoenenwinkels kunnen de omzet verhogen door de klant te inspireren. Kiest de klant voor een sportieve sneaker? Presenteer dan meteen een stevige, functionele sok. Of gaat de dame voor een elegante sandaal, plateauzool of sleehak? Mode-ontwerpers zijn het erover eens dat de sokken in sandalentrend hier is om te blijven, dus toon gerust een aantal leuke sokken die de jubeltenen in bedwang kunnen houden. Zeker nu we met z’n allen meer tijd thuis spenderen, is deze comfortabele trend welkom.

Door als schoenenwinkel ook sokken aan te bieden, ervaart de klant niet alleen de verbinding tussen de voet en de schoen, maar laat u hem/haar ook voldaan en met een compleet gevoel vertrekken.

Met dank aan: Cette, Falke, Lafas NV, Kampf, Timmermans, X-socks

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht2 november 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine