“Afhaalpunten zijn niet de oplossing voor winkels die moeten sluiten”

Op 2 november zijn de nieuwe maatregelen in de strijd tegen Covid-19 ingegaan. Heel wat winkels moeten opnieuw de deuren sluiten, maar wel mogen ze mensen nog online of telefonisch geplaatste bestellingen laten afhalen in het winkelpunt. Dat is er gekomen op vraag van winkelfederatie Comeos. Toch passen heel wat winkels – ze sluiten het afhaalpunt net omdat de kosten ervan te hoog oplopen. Dat schrijft De Tijd.
Het is opvallend hoeveel grote ketens hun afhaalpunten hebben gesloten. Dat is het geval bij onder meer Zara, H&M, JBC en Schoenen Torfs. Wel sturen deze ketens de online bestelde pakjes naar hun klanten thuis.
“Wij onderzoeken nog of we onze afhaalpunten opnieuw openen”, zegt Torfs-CEO Wouter Torfs. “Ze kunnen ons een voordeel opleveren tegenover Zalando en co. 30% van de schoenen worden in normale tijden via het internet aangekocht, en daarvan word 20% afgehaald in de winkel. Dat is een belangrijk deel. Tegelijk zijn aan afhaalpunten ook kosten verbonden. We moeten personeel inschakelen en dan rijst de vraag of dat nog rendabel kan nu er geen reguliere klanten meer mogen komen. Bovendien moeten afhaalpunten in openlucht georganiseerd worden, ook dat is moeilijk.”
Meubelketen IKEA doet het dan wel weer. Zij plaatsen afhaaltenten op de parkings van de Belgische winkels. “Zo hopen we al ons personeel aan het werk te houden en onze klanten te bedienen”, aldus woordvoerster Julie Stordiau. “Het personeel zal in de gesloten winkels pakjes maken. Zo hopen we een deel van de omzet overeind te houden.”
De volledige omzet overeindhouden met enkel afhaalpunten, is nagenoeg onmogelijk. “Maar elke cent omzet is welkom”, zo redeneert Filip Horemans (Unizo). “En belangrijk: je verliest de financiële coronasteun van de overheid niet als je je winkel suit en online verkoopt. Ook al doe je dat via Facebook."