Prijzenpolitiek zet moderetail onder druk

Consument geeft steeds minder uit aan kleding en schoenen

De consument geeft elk jaar minder geld uit aan kleding en schoenen. De harde prijzenpoltiek in de moderetail zorgt ervoor dat de bestedingen van kledij in Europa sinds 2006 daalt. Ook in België besteedt men al sinds vijf jaar minder geld aan het kopen van kleren en schoenen. Waar een gemiddeld gezin vroeger (2012) volgens de FOD Economie 1.756 euro uitgaf, is dat nu nog maar 1.472 euro. Een trend die zich ook afspeelt in maar liefst 21 van de 28 EU-landen. 

Maar de cijfers betekenen niet dat de consument minder koopt, maar wel steeds goedkoper shopt. Ook in Nederland valt het op dat de prijzen van kledij dalen: een kledingstuk dat in 2002 gemiddeld 107 euro kostte, kostte in 2015 nog gemiddeld 98 euro. Dat berekende het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek. 

Toch zijn de grondstofprijzen, vooral voor katoen, gestegen. Ook strengere milieu- en looneisen doen de inkooppprijzen de hoogte ingaan, terwijl de prijs die de consument betaalt, niet stijgt. Vandaag de dag koopt de consument ook nog amper aan de volle pot. Elke maand valt er wel ergens korting te rapen, zowel online als in de fysieke winkels. De voortdurende kortingsacties nemen ook grotendeels het succes van de traditionele koopjesperiodes weg.

Bron: GvA

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine