ABN-AMRO NL: Schoenenbranche onder druk

Nederlandse markt vertoont parallellen met België

Op 9 maart 2017 publiceerde ABN-AMRO Nederland een studie over de schoenenbranche in Nederland.Uiteraard zijn er een aantal verschillen met de situatie in ons land, maar men kan er toch van uitgaan dat de grote tendensen in de Nederlandse schoenensector parallel lopen met hetgeen in België gebeurt of nog te wachten staat. Enkele elementen uit deze studie:

In 2016 verdampte ruim 9% aan verkoopvolumes van (fysieke) schoenenwinkels, waarbij 193 vestigingen sloten. Voor 2017 verwachten we een vertraging van de krimp in verkoopvolume. De branche staat niettemin voor prangende uitdagingen. Door de forse concurrentie daalden de winstmarges vorig jaar opnieuw, en wij voorzien dat het aantal schoenenwinkels in 2017 verder afneemt. De bestedingen van de consument aan schoenen dalen al vijf jaar op rij. Tegelijkertijd stegen de onlinebestedingen aan schoenen: met 44% in 2016.

Naast de onlinepropositie is ook de vergrijzing een uitdaging voor de branche. Vooral de kleinere partijen staan hierin voor uitdagingen.Internetverkopen De internetomzet groeit hard in de retailsector (met 18,6% in 2016), mede door demografische ontwikkelingen. Internet verscherpt de concurrentie in de detailhandel. Schoenen behoren tot de producten waarvan de onlineverkoop de snelste groei kent. In 2015 kochten consumenten nog samen voor zo’n EUR 500 miljoen schoenen via internet. Vorig jaar groeide dit naar zo’n EUR 720 miljoen (GfK, bewerking ABN AMRO): een stijging van 44%. Deze online-uitgaven vormen ruim een kwart van de totale uitgaven van consumenten aan schoenen.

Ook voor 2017 en 2018 nemen de uitgaven aan schoenen via internet naar verwachting toe. De combinatie van lagere uitgaven aan schoenen en een verschuiving van een deel van bestaande uitgaven aan schoenen naar internet vormt een grote uitdaging. Zeker voor kleine, fysieke schoenenwinkels – die nadrukkelijk worstelen met hun onlinestrategie.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

ABN-AMRO NL:Schoenenbranche onder druk

Op 9 maart jongstleden publiceerde ABN-AMRO Nederland een studie over de schoenenbranche in Nederland.Uiteraard zijn er een aantal verschillen met de situatie in ons land, maar men kan er toch van uitgaan dat de grote tendensen in de Nederlandse schoenensector parallel lopen met hetgeen in België gebeurt of nog te wachten staat. In een vorige E-News publiceerden we een aantal bespiegelingen over de internetverkoop. Ook de invloed van de sneakerverkoop en de vergrijzing zijn belangrijke elementen die in deze studie aan bod komen. Service en expertise zijn mogelijke antwoorden op de uitdagingen.

Een correcte pasvorm door gloednieuwe scanningtechniek

Een schoen die als gegoten zit in slechts dertig seconden? Het Zwitserse bedrijf FootSnap ontwikkelde een scantechniek die een volledig 3D-beeld creëert van de voeten. Op het World Economic Forum in Davos werd de app bekroond met de Start Up Innovation Award.

Dit zijn de 50 meest gezochte merken en aanbieders van schoenen

De Schoenenbranche Marktmonitor 2024 toont een ranglijst van meer dan 200 populairste schoenmerken en schoenaanbieders in Nederland. In de top-50 staan merken en aanbieders die gemiddeld meer dan 19.500 keer per maand via de Google zoekmachine worden

Shoes Barometer november 2025

De hoop op beterschap in november bleek voor de klassieke schoendetailhandel helaas ijdel. Ondanks positieve signalen over consumentenvertrouwen en koopkracht, zakte de omzet in november 2025 met gemiddeld 17,5% ten opzichte van een jaar eerder.

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine