ABN-AMRO NL: Schoenenbranche onder druk
Nederlandse markt vertoont parallellen met België

Op 9 maart 2017 publiceerde ABN-AMRO Nederland een studie over de schoenenbranche in Nederland.Uiteraard zijn er een aantal verschillen met de situatie in ons land, maar men kan er toch van uitgaan dat de grote tendensen in de Nederlandse schoenensector parallel lopen met hetgeen in België gebeurt of nog te wachten staat. Enkele elementen uit deze studie:
In 2016 verdampte ruim 9% aan verkoopvolumes van (fysieke) schoenenwinkels, waarbij 193 vestigingen sloten. Voor 2017 verwachten we een vertraging van de krimp in verkoopvolume. De branche staat niettemin voor prangende uitdagingen. Door de forse concurrentie daalden de winstmarges vorig jaar opnieuw, en wij voorzien dat het aantal schoenenwinkels in 2017 verder afneemt. De bestedingen van de consument aan schoenen dalen al vijf jaar op rij. Tegelijkertijd stegen de onlinebestedingen aan schoenen: met 44% in 2016.
Naast de onlinepropositie is ook de vergrijzing een uitdaging voor de branche. Vooral de kleinere partijen staan hierin voor uitdagingen.Internetverkopen De internetomzet groeit hard in de retailsector (met 18,6% in 2016), mede door demografische ontwikkelingen. Internet verscherpt de concurrentie in de detailhandel. Schoenen behoren tot de producten waarvan de onlineverkoop de snelste groei kent. In 2015 kochten consumenten nog samen voor zo’n EUR 500 miljoen schoenen via internet. Vorig jaar groeide dit naar zo’n EUR 720 miljoen (GfK, bewerking ABN AMRO): een stijging van 44%. Deze online-uitgaven vormen ruim een kwart van de totale uitgaven van consumenten aan schoenen.
Ook voor 2017 en 2018 nemen de uitgaven aan schoenen via internet naar verwachting toe. De combinatie van lagere uitgaven aan schoenen en een verschuiving van een deel van bestaande uitgaven aan schoenen naar internet vormt een grote uitdaging. Zeker voor kleine, fysieke schoenenwinkels – die nadrukkelijk worstelen met hun onlinestrategie.