Teblick kiest voor tijdwinst dankzij Masturn 550i
Continue service, expertise en workflow door MT Service
Plastic Constructies Robert Teblick ontwerpt, bouwt en plaatst installaties in kunststof voor de industrie. Toepassingen zoals leidingwerk, opslagtanks en water- en luchtzuiveringsinstallaties zijn slechts een greep uit het productieaanbod. Maatwerk staat centraal, iets waar de nieuwste draaibank aan moest voldoen. Voor raad en daad konden ze bij MT Service terecht.
Tom Téblick (links) kocht de Masturn 550i CNC x 1600 aan bij MT Service
Liefde voor kunststof sinds 1958
Plastic Constructies Robert Teblick is een familiebedrijf waarin oplossingen op maat voorop staan. “Klanten komen bij ons met een probleem en onze ingenieurs voorzien de gepaste oplossing”, stelt productieverantwoordelijke Tom Téblick. Het begon met een bezoek van zijn grootvader aan Expo ‘58. “Hij ontdekte er kunststof als het materiaal van de toekomst voor de loodgieterij”, verklaart hij. Ondertussen is Teblick een gekende naam bij bedrijven in de chemie, petrochemie, farmacie en milieutechnologie
Meerwaarde voor maatwerk
Tom Téblick besloot onlangs de Masturn 550i CNC x 1600 aan te kopen bij MT Service. “De bestaande draaibank was aan vervanging toe en we verkozen om bij Masturn te blijven”, stelt hij. Dit omwille van de goeie ervaringen uit het verleden met de Masturn-draaibanken via MT Service. Plastic Constructies Robert Teblick kocht in 1998 en 2007 al machines bij hen aan. “Ze gaan lang mee, zijn kwalitatief en handig in gebruik”, vult Tom verder aan.
De draaibank moest perfect geschikt zijn voor maatwerk
Efficiëntie dankzij Heidenhain-besturing
Bij maatwerk hoort een machine die flexibel nieuwe stukken kan maken en gemakkelijk te programmeren is. Jo Van Overwalle, uitvoerend directeur bij MT Service, kon Tom overtuigen van de Masturn 550i omwille van de Heidenhain-besturing. “Bij maatwerk is de bewerkingstijd niet zo belangrijk, wel de programmatietijd”, stelt hij. Iets waar de Masturn 550i in slaagt dankzij zijn opslag- en simulatietoepassingen.
“Bij maatwerk is programmatietijd cruciaal”, stelt Jo Van Overwalle (rechts)
Grote opslagcapaciteit en structuur
Een van de troeven is de programmatieopslag. “Vroeger konden we een beperkt aantal programma’s opslaan, nu is dat quasi onbeperkt”, vertelt Tom. “Doordat de operator snel bewerkingen kan oproepen, boeken we tijdwinst”, vult hij aan. Daarnaast kan je ook een naamstructuur aanhouden, wat het helpt om programma’s op te zoeken. “We kunnen bestanden opslaan onder een klantnaam en referentienummer”, verduidelijkt hij. Zo is het mogelijk om programmeertijd te beperken of uit te schakelen: “De productiviteit en efficiëntiewinst zijn al na enkele weken bewezen.”
“De operator kan snel bewerkingen oproepen”, meldt Tom Téblick
Simulatie als vervanger voor teststukken
Een andere factor die de maatwerksnelheid positief beïnvloedt, is de simulatietool. Het eindresultaat wordt eerst digitaal uitgewerkt. “Zo inspecteren we oude en nieuwe programma’s zonder teststukken te hoeven maken”, meldt Tom enthousiast.
Workflow op punt
Ook de workflow veranderde dankzij de samenwerking met MT Service. Enerzijds was er de kentering naar één besturingssysteem: de Heidenhain-besturing. “Vroeger moest de operator switchen tussen verschillende filosofieën”, stelt hij. Die uniformiteit speelt ook in het voordeel van de rekrutering. “Je hoeft bij de aanwerving van collega’s maar één methode aan te leren”, verduidelijkt Tom. Niet alleen de bediening professionaliseerde, maar ook de opstelling van de draaibanken. Hiervoor stak MT Service de handen uit de mouwen. “Een van de oudste machines is verwijderd om alle andere beter te bereiken”, stelt Tom, “Hierdoor konden we bijvoorbeeld beitelhouders dichter bij de machines te plaatsen.” Het ging voor Tom dus verder dan enkel de aankoop van de machine.
MT Service zorgde voor reorganisatie op de werkvloer
Continuïteit en service als bedrijfsethiek
“Het is handig dat je bij één persoon terechtkan om de machine te bestellen”, stelt Tom. Hij prijst ook de aanpak van MT Service voor hun tussentijdse dienstverlening. “Er is steeds de gretigheid om mee te denken”, vult hij aan. Voor Jo is het zorgen voor continuïteit een wezenlijk element binnen de bedrijfsideologie. “We zijn het jarenlange aanspreekpunt voor firma’s die levenslang met onze merken werken”, verduidelijkt hij. Hij wil het onderscheid maken met service: “Meedenken is meer dan een machine verkopen, plaatsen en opleiding geven.” Partnerships draagt hij hoog in het vaandel, een visie die hij toepast op elke klant: “Aan sommige klanten verzorgen we enkel service.” En dit op alle merken, aangezien er invoerders in België zijn zonder naverkoopdienst. MT Service neemt die op zich. Vertrouwen die voortkomt uit dienstverlening is volgens Jo essentieel: “Zo ontstaan langdurige samenwerkingen.”
