EV-bestuurder meestal tevreden over rijbereik elektrische auto
Voor het Europese ‘EAFO’ (European Alternative Fuels Observatory)-onderzoek - waarvan Touring de Belgische partner is -, bevroeg de VUB een ruim aantal Belgische bestuurders van elektrische auto’s over hun ervaringen met elektrisch rijden. Uit de studie blijkt dat bijna 83% van de bestuurders het rijbereik ‘altijd’ of ‘meestal’ bevredigend vindt en dat veelal thuis of op kantoor wordt opgeladen. Al wordt ook meer dan gedacht gebruikgemaakt van publieke snelladers.

Een van de grote bezwaren die leeft als het gaat over elektrische auto’s is het rijbereik. Er wordt dan geklaagd over een te beperkt rijbereik met een volle accu en de onmogelijkheid om zonder bijladen op de bestemming te raken. Die kritiek is dan wel vaak te horen, maar lijkt niet bepaald van EV-rijders zelf te komen. Dat blijkt althans uit de nieuwe EAFO-studie, die voor ons land 96 EV-rijders bevroeg met betrekking tot hun ervaringen.
Van de ondervraagde bestuurders van elektrische auto’s heeft 41,38% een EV met een theoretisch (WLTP-)rijbereik van 401 tot 500 kilometer en rijdt 29,89% met een exemplaar met een aangekondigde range van 301 tot 400 kilometer.

Op de vraag of hun auto's het aangekondigde rijbereik ook in de praktijk halen, is het antwoord in 29,89% van de gevallen ‘ja’. Anderzijds geven ongeveer 7 op de 10 gebruikers dus aan dat dat niet het geval is. 22,99% merkt een (negatieve) afwijking tot 10% op. Volgens 32,18% ligt de werkelijke autonomie 10 tot 20% lager dan aangekondigd en 13,79% zegt dat er meer dan 20% verschil is tussen belofte en realiteit.

Dat er een afwijking is, leidt dus geen twijfel. Maar vormt dat ook een probleem voor de bestuurders? Het antwoord is overwegend ‘neen’. Op de vraag of het praktische rijbereik van hun elektrische auto volstaat in de praktijk, klinkt het bij 32,18% dat dat ‘altijd’ het geval is. 50,57% zegt dat dat ‘gewoonlijk’ volstaat. Uit die cijfers kunnen we dus afleiden dat 82,75% van alle ondervraagde EV-rijders tevreden is over het rijbereik. Een minderheid van 2,30% zegt dat het rijbereik systematisch ontoereikend is, 3,45% vindt het 'gewoonlijk ontoereikend' en een restgroep van 11,49% heeft soms genoeg, en soms te weinig rijbereik.

Meestal thuis of op kantoor
EAFO onderzocht ook waar de elektrische auto opgeladen wordt. In ons land gaat het zoals verwacht over een mix van thuisladen (33,33% doet dat meermaals per week), laden op het werk (21,88% doet dat meermaals per week) en publiek AC-laden (15,62% doet dat meermaals per week). Toch is het enigszins verrassend dat 13,54% van de ondervraagden ook meerdere keren per week aan publieke snelladers langs de snelweg of bij tankstations gaat laden met gelijkstroom en dat 27,08% dit een aantal keer per maand doet.
Dit resultaat wijkt enigszins af van de algemene opvatting dat het gebruik van snelladers relatief beperkt is, mede door de hogere kosten. Het is mogelijk dat EV-rijders die thuis of op het werk geen laadmogelijkheid hebben, vaker dan gedacht gebruik maken van dergelijke DC-laders.

Comfort is belangrijk
Uit een onderzoek naar publiek laden blijkt dat 50% van de ondervraagden het ‘erg belangrijk’ vindt (en nog eens 37,5% ‘nogal belangrijk’) dat het publieke laadpunt over een vaste laadkabel beschikt, zodat de bestuurder niet zelf een eigen kabel uit de koffer of frunk moet halen. Dat comfortaspect is iets om rekening mee te houden en naarmate de laadpoorten in onze regio geüniformiseerd worden (Type 2 voor AC-laden), blijkt het een troef voor laadpaaluitbaters om een vaste kabel aan hun laadpunt te voorzien.
Vanzelfsprekend wordt ook de laadsnelheid van publieke laadpunten als een ‘erg belangrijk’ criterium gezien door 34,38% van de respondenten en vindt 40,62% dat ‘redelijk belangrijk’.

Reizen met een EV
Een van de redenen die vaak wordt aangehaald om toch maar geen elektrische auto te willen zijn de vakantietrajecten, waarbij 68,57% van de in totaal 1.536 deelnemers aan de enquête denkt dat ze te vaak zullen moeten stoppen om bij te laden en 60% vreest te veel tijd te verliezen door laadbeurten onderweg. 45,71% denkt ook dat er te weinig laadplekken zijn langs de route en 41,43% ziet de extra planning die de laadbeurten vereisen niet zitten.

Die vaststellingen leven dan wel bij (een deel van) het ondervraagde publiek, waarvan het overgrote merendeel nog geen elektrische auto heeft. Maar leeft dat ook bij wie al met een EV rijdt?
Uit het EAFO-onderzoek blijkt dat 55,21% van de ondervraagde EV-rijders reeds meerdere malen met de elektrische auto op vakantie trok en 16,67% dat al één keer deed. Daarbij vond 36,23% de laadervaring in het buitenland ‘erg makkelijk’ en zei 34,78% dat het ‘gemakkelijk’ was. Een geruststelling toch, voor wie ongerust is over laden in het buitenland.


Voor- en nadelen van EV's
Gevraagd naar de voor- en nadelen van EV’s is het voor 44,53% van alle 1.536 in de EAFO-studie ondervraagde bestuurders (dus ook die van auto’s met verbrandingsmotoren) duidelijk dat elektrische auto’s een voordeel bieden in het kader van klimaatverandering. 34,64% vindt ze ook milieuvriendelijker, vanwege het ontbreken van vervuilende uitlaatemissies. 29,30% vindt het rijden met EV’s aangenaam vanwege de stilte, het rijcomfort en de prestaties, en 26,17% ziet een besparing in het gebruik van een EV ten opzichte van een benzine- of dieselauto.

Bij de nadelen geeft maar liefst 73,63% van de respondenten aan dat EV’s te duur zijn. 29,30% vindt ook het aantal publieke laadpunten te laag en 28,78% ziet het als een nadeel dat zij thuis geen toegang hebben tot oplaadmogelijkheden. Voor 23,83% blijft het rijbereik een nadeel en 17,77% vindt het aantal publieke snelladers ontoereikend.

EV-rijders kiezen opnieuw elektrisch
Een interessante vaststelling uit het onderzoek is ook dat wie vandaag al met een elektrische auto rijdt, in een overweldigende 83,15% van de gevallen opnieuw voor een elektrische auto zou kiezen als volgende auto. Bij de ondervraagden die vandaag niet met een elektrische auto rijden, is niet meer dan 11,58% overtuigd dat hun volgende auto een elektrisch exemplaar zal worden. 29,52% zou (opnieuw) voor een benzine kiezen, niet meer dan 8,48% van wie vandaag een auto met een verbrandingsmotor heeft zou nog voor een nieuwe diesel opteren.
Prijs en subsidies bepalende factor
Wie nu nog geen batterij-elektrische auto heeft, maar voor de volgende auto wel zo'n exemplaar wil, doet dat omdat hij of zij in 54,78% van de gevallen verwacht dat de auto tegen die tijd 'betaalbaar' wordt. Op de extra vraag wat hem of haar zou overtuigen om voor een EV te kiezen, antwoordt 37,74% ‘een voldoende hoge aankoopsubsidie voor een EV’. Het kostenaspect blijkt dus zeer belangrijk en de bestuurders verwachten prikkels. Niet alleen in de vorm van aankoopsubsidies overigens, want 30,31% beschouwt de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting als een ander belangrijk aspect om overtuigd te raken.
