Elektromobiliteit Partnercontent

Meer elektrische en hybridevoertuigen: meer pannes

Sinds 2015 ziet Touring het aantal interventies voor pannes aan elektrische en hybridevoertuigen stelselmatig toenemen. “Dat komt uiteraard mede door de verdere vergroening van ons wagenpark en het feit dat er meer dergelijke voertuigen rondrijden. Terwijl bepaalde soorten pannes identiek zijn aan deze bij ‘gewone’ wagens, zoals platte banden, zien we een verdrievoudiging in het aantal batterijproblemen in vijf jaar tijd, zelfs tijdens vorig jaar waar er door de lockdowns minder werd gereden. De voorlopige balans voor dit jaar toont aan dat dit zal blijven stijgen. Daarnaast zien we ook dat veel bestuurders nog niet heel gewoon zijn aan het rijden met een elektrisch voertuig en vooral aan de autonomie of het rijbereik daarvan met het gevolg dat ze in panne vallen door een lege batterij."

Touring

Door allerhande nieuwe technologieën van aandrijving moet Touring ook depannage van een ander type aanbieden. De wegenwachters van Touring zijn dan ook, en dit sedert enkele jaren, uitgerust met aangepast materiaal om pechvogels te helpen en hebben intussen doorgedreven opleidingen gekregen om met deze technologieën om te gaan. Elektrische en hybridevoertuigen beschikken immers over meer krachtige batterijen die gevaarlijk kunnen zijn indien ze niet goed onder handen worden genomen bij een panne, aldus de pechverhelper. “De chauffeurs van elektrische en hybridevoertuigen worden dus geconfronteerd met specifieke pannes, zoals bijvoorbeeld het verlies of het stuk gaan van een elektrische laadkabel of een lege batterij”. In dit laatste geval beschikt Touring over mobiele interventie-eenheden of zogenaamde boostervoertuigen die ter plaatse lege batterijen kunnen opladen, zodat de consument snel de weg voort kan zetten.

Touring wijst erop dat chauffeurs best rekening houden met hun rijgedrag dat toch anders is met een elektrisch voertuig. “Daar waar men met klassieke brandstof eigenlijk niet zoveel rekening hoeft te houden met het rijgedrag en de invloed daarvan op het verbruik is dat bij elektrische en hybridevoertuigen verschillend. De autonomie van de batterij wordt bijvoorbeeld beïnvloed door de buitentemperatuur, maar ook door rijgedrag als snel optrekken en snel in de bochten gaan, of nog het aantal personen aan boord of gelijk welke bijkomende last die het gewicht vergroot”. Men doet er goed aan om de autonomie van de batterij even te checken vooraleer men de verplaatsing aanvat, besluit Touring.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

TOURING BELGIUM

WETSTRAAT 44, BRUSSEL (ETTERBEEK) 1040Meer info
Fossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine