BMW en Toyota ontwikkelen gezamenlijk de volgende generatie brandstofceltechnologie
BMW Group en Toyota Motor Corporation bundelen hun innovatieve kracht en hun technologische mogelijkheden om een nieuwe generatie brandstofcel-aandrijflijntechnologie op de weg te brengen. Beide bedrijven delen de ambitie om de waterstofeconomie te bevorderen en hebben hun samenwerking uitgebreid om deze lokaal emissievrije technologie naar een hoger niveau te tillen.
Gedeelde aandrijflijntechnologie
BMW Group en Toyota Motor Corporation zullen gezamenlijk het aandrijflijnsysteem voor personenauto's ontwikkelen, waarbij de brandstofceltechnologie (de individuele brandstofcellen van de derde generatie) synergieën creëert voor zowel commerciële als personenautotoepassingen. Het resultaat van deze gezamenlijke inspanning zal worden gebruikt in individuele modellen van zowel BMW als Toyota en zal het aanbod van FCEV-opties voor klanten uitbreiden, waardoor de visie van waterstofmobiliteit een stap dichter bij de realiteit komt. Klanten kunnen verwachten dat de BMW en Toyota FCEV-modellen hun onderscheidende merkidentiteiten en -kenmerken behouden, waardoor ze kunnen kiezen uit individuele FCEV-opties. Synergieën realiseren en het samenvoegen van het totale volume van aandrijflijneenheden door samen te werken in ontwikkelings en inkoop, belooft de kosten van brandstofceltechnologie te verlagen.
Een nieuw niveau van partnerschap
De BMW Group en Toyota Motor Corporation kunnen terugkijken op meer dan tien jaar van vertrouwde en succesvolle samenwerking. Voortbouwend hierop, breiden de bedrijven nu hun samenwerking uit om de innovatie van brandstofcelaandrijfsystemen van de volgende generatie te versnellen en deze nieuwe technologie te pionieren.

Gedeelde visie op het bevorderen van de waterstofeconomie
Het pad naar het realiseren van het volledige potentieel van waterstofmobiliteit omvat het gebruik ervan in commerciële voertuigen en de oprichting van een tankinfrastructuur voor alle mobiliteitstoepassingen, inclusief op waterstofaangedreven personenauto's. De BMW Group en Toyota Motor Corporation erkennen de complementaire aard van deze technologieën en ondersteunen de uitbreiding van zowel waterstoftanken als batterij-elektrische voertuiglaadinfrastructuur. Beide bedrijven moedigen de voorziening van duurzame waterstof aan door het creëren van een vraag, en werken nauw samen met bedrijven die koolstofarme waterstofproductie-, distributie- en tankfaciliteiten bouwen.
De BMW Group en Toyota Motor Corporation pleiten voor het creëren van een gunstig kader door overheden en investeerders om de penetratie van waterstofmobiliteit in de markt te vergemakkelijken en de economische levensvatbaarheid ervan te waarborgen. Door de bijbehorende infrastructuur te promoten, willen ze de FCEV-markt vestigen als een extra pijler naast andere aandrijflijntechnologieën. Bovendien zoeken de bedrijven naar regionale of lokale projecten om de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur verder te stimuleren via samenwerkingsinitiatieven.

Voordelen van waterstoftechnologie
Waterstof wordt erkend als een veelbelovende toekomstige energiedrager voor wereldwijde decarbonisatie. Het fungeert als een effectief opslagmedium voor hernieuwbare energiebronnen, helpt vraag en aanbod in evenwicht te brengen en zorgt voor een stabielere en betrouwbaardere integratie van hernieuwbare energiebronnen in het energienet. Waterstof is het ontbrekende stukje om de puzzel van elektrische mobiliteit te voltooien, in situaties waar batterij-elektrische aandrijfsystemen geen optimale oplossing zijn.
BMW brengt in 2028 zijn eerste waterstofaangedreven productiemodel op de markt
Nadat de BMW iX5 Hydrogen-testvloot wereldwijd succesvol is bevonden, bereidt de BMW Group zich nu voor op serieproductie van voertuigen met waterstofaandrijfsystemen in 2028 op basis van de gezamenlijk ontwikkelde aandrijflijntechnologie van de volgende generatie. De serieproductiemodellen worden geïntegreerd in het bestaande portfolio van BMW, d.w.z. BMW zal een bestaand model aanbieden in een extra systeemvariant op waterstof met een brandstofcel. Omdat FCEV-technologie een andere elektrische voertuigtechnologie is, ziet de BMW Group het expliciet als een aanvulling op de aandrijftechnologie die wordt gebruikt door batterij-elektrische voertuigen (BEV), naast plug-inhybride elektrische voertuigen (PHEV) en verbrandingsmotoren (ICE).
