Toekomst van de bouw is digitaal
Enquête Bouwunie checkt of bouwondernemingen digitaal mee zijn

De bouw digitaliseert razendsnel. Als bedrijf moet je bijgevolg gezien worden, ook op sociale media. Bouwunie organiseerde samen met Telenet Business een grote enquête bij 259 leden-bouwbedrijven om na te gaan of ze digitaal mee zijn. Uit de resultaten blijkt dat er nog ruimte is voor verbetering: de Vlaamse bouwbedrijven geven zichzelf voor digitalisering gemiddeld 6 op 10. De helft wil die score dit jaar aan de hand van opleidingen of investeringen verhogen, want ze beseffen het belang van digitaal up-to-date te zijn. De enquête toont dat veel bouwbedrijven vandaag al moderne technologieën gebruiken: 65% heeft een eigen website en 10% heeft concrete plannen om er binnenkort een te maken. De helft gebruikt de site om advies over de producten en technieken te geven en bij 4 op 10 kan online een gratis offerte aangevraagd worden. Iets minder dan de helft van de geënquêteerden is met het bedrijf actief op sociale media, vooral op Facebook (80%) en LinkedIn (47%).
Als we spreken over digitalisering in de bouwsector, wordt er al snel gedacht aan nieuwe technologieën zoals 360° visualisaties, virtual reality, drones, 3D printing … De meeste bouwbedrijven zien daar inderdaad de voordelen van. Ze kunnen hun klanten vooraf een beter beeld geven van de gekozen inrichting of kleuren, ze kunnen luchtfoto’s maken, moeilijk bereikbare daken inspecteren of zelfs hele bouwelementen printen … De Vlaamse bouwbedrijven zijn zich heel bewust van de digitale evolutie en van het feit dat ze zich daar tijdig en goed moeten over informeren om mee op de digitale trein te springen.