naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

ZAKENBAROMETER JULI 2017: deel 3

ZOMERKLEUREN EN -MODELLEN

Wat de verkochte modellen en kleuren betreft, zijn het uiteraard vooral de echte zomerartikelen die het goed hebben gedaan. Toch horen we af en toe klagen over moeilijke en kritische klanten, voor wie wijdte, kleur en maat voor 100% moeten kloppen alvorens tot de aankoop over te gaan. Eind juli wordt er zelfs een korting op de nieuwe collectie gevraagd! Wat het kleurenpalet betreft, blijft wit de topper voor de dames en heeft beige minder succes dan vorig jaar. Ook de heren kopen minder zwart en voor de kinderen staat wit ook veruit op nummer een.

 

 

Wat de modellen betreft, ook allemaal zomer wat de klok slaat: 43% sandalen bij de dames, en het verbaast niemand dat ook sport, casual en vooral sneakers nog altijd goed zijn voor een groot aandeel in de omzet. De heren kochten wat minder sandalen in juli, maar die kopersgroep had in juni al haar best gedaan. En ook bij de kinderen waren sandalen en sneakers de beste artikelen.

De hakhoogten varieerden iets meer dan tijdens het seizoen, en dat komt wellicht omdat modellen met hogere hakken toch nog kopers vonden tegen een lagere prijs.

 

KALME START VAN DE WINTERVERKOOP

Op een zeldzame uitzondering na, starten de meeste schoenwinkeliers mondjesmaat met de verkoop van herfst-winterartikelen. Vanaf 15 juli wordt hier en daar al een hoekje van de etalage vrijgemaakt voor de nieuwigheden, maar de meeste collega's wachten nog tot de eerste of zelfs de tweede week van augustus om effectief met de nieuwe collectie te starten. Zolang het blijft zomeren, hebben nog heel wat winkeliers een deel van hun etalage volgestouwd met soldaatjes en rode prijzen, en ook wat woelbakken voor de deur. “De winter duurt nog héél lang", zo luidt de redenering, en zolang het zomert, hebben de meeste dames nog niet echt zin in de aanschaf van een winteroutfit.