naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER JUNI 2017:

KORTING OF GEEN KORTING, THAT'S THE QUESTION

René Broekaert

De temperaturen tijdens de maand juni 2017 lagen gemiddeld 3 graden hoger dan het langjarig gemiddelde. Het was een van de vijf warmste junimaanden sedert het begin van de waarnemingen, nu al bijna 200 jaar geleden. Toch heeft de maand juni 2017 niet geleid tot een omzetstijging ten opzichte van juni vorig jaar (status quo), het aantal verkochte paren daarentegen lag een stuk hoger dan vorig jaar (+4%) en daar zijn verklaringen voor. Juni 2016 was te koud en te nat (de natste juni sedert 1938!), juni 2017 was te warm en te droog. “De schoenenmannen klagen blijkbaar altijd, net zoals de boeren", zo stelt een collega.

Het is nog te vroeg om een betrouwbaar overzicht te geven van de resultaten van het eerste semester van dit jaar. Een commentaar bij de eerste jaarhelft leest u in de print versie van Shoes Magazine van de komende maand augustus.

 

HITTEGOLF EN KORTINGEN

De warme en droge maand juni had uiteraard een positieve invloed op de verkopen in de schoendetailhandel. Zomerse en open modellen gingen vlot over de toonbank, maar toch waren er enkele elementen die een domper zetten op de feestvreugde. Te warm is ook niet goed. Als de thermometer en stuk boven de 25° uitstijgt, verkiest zelfs de meest kooplustige dame een schaduwrijk terrasje met een fris drankje, boven de paskamers en drukke winkelstraten.

De studenten moesten hun examens voorbereiden, en hadden evenmin de tijd om hun spaarcenten aan de schoenenboer te spenderen. Maar vooral het feit dat de maand juni in zeer veel gevallen een echte korting maand is geworden, verhoogt wel de verkoop in aantallen paren, maar het aantal euro's in de kassa stijgt niet navenant. “Schaf die sperperiode maar af", zo schrijft een winkelier, “niemand verkoopt nog naar de geest van de wet." Koppelverkoop heeft voor de meeste consumenten dezelfde betekenis als “de solden zijn daar al bezig".