naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER APRIL 2017

KOUDE EN DROGE MAAND APRIL BRENGT GEEN SOELAAS
SCHOENDETAILHANDEL BLIJFT OPTIMISTISCH

René Broekaert

 

Na de goede maand maart gooide april 2017 andermaal roet in het eten. De weergoden waren ons niet gunstig gezind en de omzet in april lag 5,5% lager dan in de vierde maand van 2016. Ook het aantal verkochte paren lag gemiddeld 4,3% lager dan in april vorig jaar. Over het geheel van de vier eerste maanden van 2017 zijn de cijfers ook ondermaats: -5,2% omzet en 5,1% minder paren in vergelijking met vorig jaar. April 2017 was koud en droog, en dat is allesbehalve ideaal voor de verkoop van de eerste lente- en zomerartikelen.

 

Vooral de derde week van april was zeer negatief voor de schoendetailhandel. Zoals gewoonlijk worden, naast het kille weer, ook heel wat andere oorzaken aangehaald om de zwakke kooplust van de consument te verklaren.

Traditioneel wordt gesproken over de concurrentie van de onlineverkoop en de kortingspolitiek van de filiaalzaken tijdens het seizoen. In dat verband kregen we een bericht van een zeer opmerkelijke actie van een buitenlands schoenenmerk, dat op 12 mei 2017 (twaalf mei!) aan een aantal klanten een kaartje stuurde met een niet mis te verstane tekst waarin zelfs het woord 'presolden' te lezen viel! Als dat de trend wordt, spreken we binnenkort in juli over de kerstverkoop!

WITTE SNEAKERS

Het verkoopbeeld in april was overal vrijwel unaniem: sneakers, sneakers en sneakers, zowel voor dames als voor heren en kinderen. Volgens onze schattingen is er op dit ogenblik in ons land geen enkele consument die in zijn kast geen paar sneakers heeft.