naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

NUANCEREN

Maart was goed, maar er is echt nog geen sprake van euforie. We bereiken nog altijd niet dezelfde cijfers als vorig jaar, en één zwaluw maakt de lente niet. De klassieke problemen van de zelfstandige schoendetailhandel zijn zeker nog niet uit de weg geruimd. De grootste zorgen van de schoenenboer kunnen in twee categorieën worden ondergebracht. Er zijn nog altijd de grote filiaalzaken, die een eigen kortingspolitiek voeren, en dat ook makkelijker kunnen omdat de winstmarge er meestal een heel stuk hoger ligt. En verder is er het nog steeds groeiend fenomeen van de internetverkoop. Volgens de laatste gegevens blijft die sector nog sterk groeien. Sommige consumenten worden al te veeleisend en gaan schoenen kopen met de iPhone in de hand om in de winkel zelf de prijzen te vergelijken met het online aanbod. Hier staat de winkelier soms machteloos. Het zoeken naar wapens tegen deze twee vormen van concurrentie blijft nog altijd de grote uitdaging voor de traditionele handelaar.

INKOPEN HERFST-WINTER2017-18

Het inkoopseizoen voor de komende herfst-winter is nu vrijwel afgesloten. De meerderheid van de winkeliers is voorzichtig gebleven, en kocht gemiddeld 5 à 10% minder in. De trouw aan de leveranciers blijft relatief hoog: zowat 89% van de paren werden ingekocht bij bestaande leveranciers; voor nieuwigheden was het enthousiasme iets kleiner. Verder blijft ook het grootste deel van de collecties binnen hetzelfde prijssegment.