naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 10/03/2017

UCM:
WEBSITE: JA
WEBVERKOOP: NEE

In februari heeft de UCM (Union des Classes Moyennes de tegenhanger van UNIZO in Brussel en Wallonië)
een enquête gehouden bij 261 zelfstandige detailhandelaars in Wallonië en Brussel over hun perceptie tegenover websites, de aanwezigheid op het web en de internetverkoop. De meerderheid van de buurtwinkels is zich bewust van de noodzaak om aanwezig te zijn op het internet. Minder dan een kwart (24,1%) twijfelt nog. Driekwart van de ondervraagden vindt de aanwezigheid op het internet belangrijk en zowat de helft heeft de bedoeling hierin te investeren.

 

 

 

 

Dat vertaalt zich in de praktijk als volgt: 64,6% van de handelaars heeft een website en 82,2% is present op de sociale media. De webverkoop daarentegen is veel minder populair. Minder dan één winkelier op vijf doet aan internetverkoop (19,6%) en wie het wel doet, realiseert zelden meer dan 10% van zijn omzet via deze weg. Toch zijn de handelaars met een webwinkel meestal tevreden: 52,1% is tevreden tot zeer tevreden over hun situatie, terwijl dit slechts het geval is voor 41,8% van de totaliteit van de winkeliers. Waarom dit gebrek aan belangstelling voor de internetverkoop? Voor 65,1% is het te ingewikkeld en te duur. Toch is er slechts een op de vier die de webverkoop absoluut uitsluit. De meerderheid stelt zich vragen over het nut van de internetverkoop, maar 24,2% weet niet goed hoe ze het moeten aanpakken.