naar top
Menu
Logo Print

INTERIEURARCHITECTE WORDT

HIGHFASHIONSCHOENDESIGNER

Lies sockeel, schoenenontwerper bij vooruitstrevend luxehuis balenciaga

Velen dagdromen wel eens tijdens een saaie dag op kantoor over de job van hun leven. Maar weinigen durven effectief ook de stap te zetten om die droomjob waar te maken. Niet Lies Sockeel, die na enkele jaren als interieurarchitecte haar verlangen naar een creatievere uitdaging voelde kriebelen. Na drie jaar schoenontwerp in avondonderwijs werd ze geselecteerd om de opleiding Accessory Design te volgen aan het prestigieuze Institut Français de la Mode (IFM) in Parijs. Dat leidde tot een job als schoenontwerper bij het vernieuwende Franse modehuis Balenciaga in de modestad Parijs.

SCHOENONTWERP ALS CREATIEVE UITLAATKLEP

Waarom wou je de schoenenwereld in, na een opleiding als interieurarchitecte?

In mijn job als interieurarchitect was ik vooral bezig met technische plannen, offertes en werfopvolging; ik miste het creatieve aspect. Daarom ben ik na mijn uren gestart met een opleiding schoenontwerp aan het SASK in Sint-Niklaas, een vierjarige opleiding met focus op het ontwerpen en maken van schoenen.

De opleiding sprak mij aan, omdat je, naast het ontwerpen van schoenen, ook je ontwerp zelf leerde realiseren. De opleiding werd elk jaar intensiever en tijdens mijn derde jaar besefte ik dat ik liever met mijn schoenontwerpen bezig was dan met mijn interieurprojecten.

Ik las toevallig een artikel in de Belgische Elle over iemand die een eenjarige accessoireopleiding gevolgd had bij het IFM in Parijs en daarna bij Stella McCartney aan de slag kon als handtasdesigner. Ik dacht altijd dat het voor mij onmogelijk was om een jobswitch te maken naar de modesector, maar net als ik had de ontwerper in het artikel geen mode-achtergrond. Daarom besloot ik mijn kans te wagen en me kandidaat te stellen voor de opleiding.

Hoe groot schatte je je slaagkansen inom toegelaten te worden aan het ifm?

Niet erg hoog. Elk jaar zijn er namelijk veel kandidaten, en er zijn drie selectierondes. In eerste instantie word je geselecteerd op basis van je achtergrond, je ervaring, je motivatie en je creative universe, je inspiraties en overtuigingen. Daarna krijg je een opdracht die voor elke kandidaat verschillend is en waarrond je een video moet maken. In de laatste fase wordt je project door een jury beoordeeld. Uiteindelijk werd ik, samen met zes andere kandidaten, geselecteerd om de opleiding accessoireontwerp te volgen.

Hoe was het om daar een opleiding te volgen?

De opleiding was erg intensief, maar heel leerrijk en enorm boeiend. Tijdens één jaar werkte ik aan twee handtassencollecties voor onder meer Chloé, een zonnebrilcollectie voor Dior en een schoencollectie voor Louis Vuitton. Van iedere collectie werd er een ontwerp geselecteerd en een prototype gerealiseerd. Wat de opleiding zo interessant maakt, is dat je klaargestoomd wordt om in de mode-industrie te gaan werken.

Tijdens het schoenenproject moest ik bijvoorbeeld een mannenschoenencollectie ontwerpen voor Louis Vuitton. Ik werkte samen met de developers en reisde naar Fiesso d'Artico, de schoenenfabriek van Louis Vuitton in Venetië. Daar kon ik mijn ontwerp bespreken met het technische team dat het daarna realiseerde in verschillende materialen en afwerkingen. Gedurende het jaar werkten we ook samen aan verschillende projecten met studenten management en hadden we workshops over alles wat bij het werken in de modesector komt kijken.

EERSTE STAPPEN BIJ BALENCIAGA

Hoe verliep je parcours naar je huidige job als ontwerper van herenschoenen bij balenciaga?

Om de opleiding aan het IFM af te maken, moest ik een stage van max. 6 maanden doen. De accessoireontwerper van de menswear studio bij Balenciaga contacteerde mij en vroeg me of ik geïnteresseerd zou zijn om hem en zijn collega te assisteren in de mannen-, handtassen- en schoenencollectie. Het sprak me aan om zowel aan schoenen en handtassen te kunnen werken, en bovendien is de menswear studio bij Balenciaga niet zo groot
we zijn met een team van vier ontwerpers
waardoor ik vanaf het begin heel erg betrokken was bij het tot stand komen van de collectie. Tijdens de eerste week van mijn stage kondigde mijn collega-schoenontwerper aan dat ze een andere job had aangenomen en dat ze op het eind van de maand zou vertrekken. Ze vertrouwde mij toe me dat zij in een gelijkaardige situatie was terechtgekomen, toen ze bij Balenciaga begon, en dat ze tijdens haar stage de job van haar collega had overgenomen. Misschien kon ik haar job als herenschoenontwerper wel overnemen als ze vertrok. Tijdens die eerste maand heb ik enorm veel bijgeleerd. Ik volgde de meetings mee met de creatief directeur en reisde met mijn collega naar Italië om de prototypes te bespreken met het technische team. Op het eind van de maand liet de hoofdontwerper mij weten dat ik de schoenencollectie mocht opvolgen, en bovendien vertrok ik de week erna al naar New York voor een meeting met de
toenmalig
creatief directeur, Alexander Wang.

Hoe ziet je werkdag eruit?

Mijn werkdagen zijn heel gevarieerd. Ik doe research, zoek inspiratie en materialen, en bereid de meetings met de creatief directeur voor. Verder maak ik ontwerp- en technische tekeningen, en reis ik verschillende keren per seizoen naar Italië om de ontwerpen en prototypes te bespreken.

Waaruit haal je je inspiratie?

Inspiratie kan ik overal een beetje vinden: architectuur, design, kunst, fotografie, natuur … Bij Balenciaga hebben we een meer algemene inspiratie voor de herencollectie
dat kan om het even wat zijn
en dan voert elke ontwerper (ready-to-wear & accessoires) zijn eigen onderzoek daarrond uit. Soms gaan we met het hele designteam bij het begin van het seizoen op researchtrip of duiken we de Balenciaga archieven in.

Hoeveel creatieve vrijheid krijg je?

Ik denk dat ik relatief veel vrijheid krijg. Ik ben sowieso vrij om mijn ideeën voor te stellen. Of die voorstellen uiteindelijk in de collectie worden opgenomen, hangt af van de creatief directeur en het merchandisingteam.

Hoe groot is het team waarmee je samenwerkt?

In de menswear studio is er één hoofdontwerper, naast twee ready-to-weardesigners, een handtasdesigner en ikzelf als schoenontwerper. Daarnaast zijn er mijn collega's van de schoenenafdeling met één hoofddesigner, twee ontwerpers voor de vrouwencollectie en twee developers.

Wat zijn de voor- en nadelen aan het werken voor een luxehuis?

Het leuke aan werken in een luxemodehuis is dat je veel mogelijkheden hebt. Er is een budget om te experimenteren en elk seizoen kunnen we nieuwe modellen ontwikkelen. Ook is er ruimte om te evolueren binnen je job. Nadelen heb ik nog niet echt ondervonden.

Balenciaga is een relatief kleiner modehuis, denk je dat dat je carrièrepad beïnvloedde?

Ja, ik denk dat ik de juiste keuze gemaakt heb door mijn stage bij Balenciaga te volgen. Doordat de teams redelijk klein zijn, heb ik heel veel geleerd en meer kansen gekregen.

Zijn schoenen je favoriete accessoires om te ontwerpen?

Zeker. Voor mij zijn schoenen een verlenging van het silhouet, ze maken een look af. Aangezien je rond de voet werkt, is het steeds een uitdaging de juiste verhouding te vinden en tegelijk vernieuwend te zijn.

TOEKOMST

Welke accessoires of kledij zou je nog graag ontwerpen?

Tijdens IFM heb ik ook handtassen en zonnebrillen ontworpen, wat mij erg beviel.

Hoe zie je je toekomst? wil je later een eigen merk oprichten?

Voorlopig wil ik graag nog wat meer ervaring opdoen en ik zou graag aan schoenencollecties voor zowel mannen als vrouwen werken. Freelance voor verschillende merken ontwerpen lijkt mij ook heel boeiend. Misschien richt ik later wel een eigen label op, maar dit zie ik eerder in de verre toekomst.

Parijs staat bekend als dé modestad, je woont daar, merk je dat ook op straat?

Persoonlijk vind ik Parijs niet de meest 'fashionable' stad. Ik mis hier vaak wat originaliteit in het straatbeeld. Ik denk dat Londen of New York bijvoorbeeld veel meer open-minded is.

Wat is je boodschap aan aspirant-ontwerpers?

Geloof in jezelf en durf je dromen waar te maken!