naar top
Menu
Logo Print

INVESTEREN IN CONTACTLOZE TERMINALS IS EEN MUST

Aantal elektronische betalingen van kleine bedragen neemt toe

De manier waarop er betaald wordt in de winkel, evolueert voortdurend. We kunnen er niet meer omheen dat de consument het liefst van al elektronisch betaalt in plaats van cash. Contactloos betalen is na een wankele start eindelijk aan een opmars bezig, al is er letterlijk en figuurlijk nog werk aan de winkel. In lijn met de digitale evolutie treedt ook de smartphone stilaan op de voorgrond als betaalmiddel. De aanbieders van elektronische betaalsystemen spelen hierop in en bieden, naast compacte en krachtige terminals, diverse oplossingen voor het efficiënt mobiel betalen. Ook spaar- en getrouwheidskaarten worden mobiel aangeboden. Hieruit haalt u waardevolle informatie over uw klanten om uw verkoop een boost te geven.

DRUK BESPEELDE MARKT

Ooit was België een wereldwijde pionier op het vlak van het elektronisch betalen. Banksys, het huidige Worldline, speelde een onmiskenbare sleutelrol. Vandaag is Bancontact/Mister Cash (BC/MC) nog steeds het overheersende betaalsysteem in de retailsector. Worldline beschikt echter niet meer over een monopolie: BNP Paribas Fortis heeft zich ook op het terrein van de elektronische transacties begeven, samen met het Zwitserse bedrijf, SIX Payment Services. Het voorziet een alternatieve betaaldienst met eigen terminals en een bijbehorende verwerking. Ook tal van andere spelers bieden elektronische terminals en transactieverwerking aan. Als handelaar heeft u keuze te over tussen diverse leveranciers en oplossingen. Wat zijn de ontwikkelingen en nieuwigheden waar u rekening mee dient te houden?

BETAALTERMINALS: DE KLASSIEKERS

Consumenten betalen steeds minder cash. Terwijl in veel landen de kredietkaart de norm is, verkiest de gemiddelde Belg nog steeds te betalen met een debetkaart, zelfs voor kleine bedragen. De klassieke manier van elektronisch betalen, met bankkaart en terminal, blijft de populairste. Leveranciers als CCV, Keyware, Loyaltek en Worldline bieden tal van oplossingen hiervoor. Het is belangrijk dat uw betaalterminals zo veel mogelijk types kaarten (zowel debet als krediet) aanvaarden. Het niet beschikbaar zijn van een bepaalde betaaldienst kan ertoe leiden dat consumenten afhaken. Met de mogelijkheid tot cashback biedt u hun een extra toegevoegde waarde. Deze optie werd ingevoerd in de jaren 90, toen als gevolg van een reeks overvallen werd aangeraden om de kassa-inhoud beperkt te houden. Het is gemakkelijk voor de klant en voor u veroorzaakt het geen extra administratie, want de leveranciers zorgen voor een vlotte afhandeling.

GETROUWHEIDSPROGRAMMA'S DIGITALISEREN

Het inlezen van klantenkaarten, spaarkaarten en maaltijdcheques via de betaalterminal is een extra troef. Het gaat vlotter en het stelt klanten in staat om op een mobiele manier van allerlei getrouwheidsvoordelen te genieten. Ook voor u is dit een gunstige evolutie, want het biedt u een diepgaand inzicht in het koopgedrag van uw cliënteel: wie koopt wat en wanneer, welke klanten zijn al lang niet meer in de winkel geweest … Hiermee kunt u gerichte promoties uitwerken en op die manier extra verkopen.