naar top
Menu
Logo Print
15/05/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMTER APRIL 2018: DEEL 3

VRAAGTEKENS OVER DE TOEKOMST

Hoe de toekomst van de retail er zal uitzien is onvoorspelbaar. We stellen vast dat de traditionele detailhandel in de fysieke winkels de laatste jaren onder sterke druk staat, en dat het allesbehalve evident is om voorspellingen te doen naar de toekomst toe. Vijftien jaar geleden schreven we in deze rubriek dat online verkoop voor schoeisel zeker geen toekomst zou kennen. Immers, de maat van schoenen kan variëren van merk tot merk, de pasvorm is bij iedere collectie verschillend, kortom het ‘gevoel’ bij de aankoop kon alleen in de fysieke winkel worden geconcretiseerd.

Vandaag, vijftien jaar later, zien we dat we de bal helemaal hebben misgeslagen. In het blad Retail.nl lezen we op 12 mei 2018 “dat de online non-food verkoop hard blijft toenemen en dat die groei al jarenlang hoger ligt dan die van de bestedingen in de fysieke winkels… het aandeel van de omzet per categorie neemt nog stevig toe… in sport, kleding en schoenen is het gestegen tot respectievelijk 16, 23 en 28 procent.”

Volgens GFK “loopt tijdens het eerste kwartaal van 2018 de schoenenmarkt 4,8% achter ten opzichte van 2017. Grote filiaalbedrijven noteerden gemiddeld 1,4% minder modeomzet en 4,4% minder schoenenomzet dan vorig jaar. KMO’s in fashion en schoenen liepen respectievelijk 2,6 en 9% achter.” (11 mei 2018).

De Nationale Federatie van het Schoenbedrijf heeft berekend dat “de omzet in de stenen winkels nu al gedurende vijf opeenvolgende jaren daalt. Een verlies van3, 4 of 5% ten opzichte van het jaar voordien is niet noodzakelijk rampzalig, maar wanneer dit verschijnsel zich jaar na jaar opnieuw manifesteert, is er toch reden voor bezorgdheid.”

Allemaal cijfers en bedenkingen die ons niet vrolijk maken. De eerste twee cijfers hebben betrekking op Nederland, maar er is toch een grote parallel met ons land te trekken. Maar er zijn ook heel sterke positieve signalen!

Hans Van Tellingen is auteur van het boek #WatNouEindeVanWinkels, en tevens gepassioneerd spreker over de 'Future of Shopping'. Op 26 februari 2018 schrijft deze analist:

hans van tellingen

“Velen voorspelden het einde van de (stenen)winkels, dat bleek niet uit te komen. Niet voor kledingwinkels, niet voor schoenenwinkels. Deze winkels, in de fysieke variant, gaan juist een grote bloeiperiode tegemoet. Maar de supermarkten? ‘Binnenkort doen we onze boodschappen bijna allemaal online’. Zou het? Moeten we investeren in de online supermarkt? Of juist in de fysieke supermarkt? ‘Kijk niet vreemd op als Amazon over een paar jaar meer fysieke omzet kent dan online omzet…”

Eens te meer blijkt dat niemand de toekomst kan voorspellen. Wij blijven ons aansluiten bij Hans van Tellingen en geloven dat de toekomst van de fysieke winkel altijd zal blijven bestaan dank zij de sterkte van de service, het origineel assortiment, het aanspreken van een specifieke doelgroep en het persoonlijk contact.

Benieuwd wat we over 15 jaar zullen schrijven!

SPER-EN SOLDENPERIODE: OPGELET:

Aangezien dit jaar 1 juli op een zondag valt, begint de soldenperiode op 30 juni. Ook de data van de sperperiode worden aangepast

SPERPERIODE ZOMER 2018: van donderdag 31 mei 2018 tot en met vrijdag 29 juni 2018

SOLDENPERIODE ZOMER 2018: van zaterdag 30 juni tot en met dinsdag 31 juli 2017