naar top
Menu
Logo Print
12/02/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER JANUARI 2018: DEEL 3

KLASSIEK WINTERSCHOEISEL EN 20% 'WINKELDOCHTERS'Aandeel kopersgroep schoenen januari 2018

Vier op de vijf paar verkochte schoenen in januari waren winterartikelen met korting. Voor de zoveelste keer moeten we de winkeliers gelijk geven die zeggen dat de echte winter pas in februari begint (en we maken dat ook mee), als de soldenmaand januari voorbij is. Wie nog droomt van solden in maart, kan beter de Sprookjes van Grimm lezen.

Enkellaarsjes, boots, pumps en hoge laarzen waren in januari goed voor 75% van de omzet bij de dames. Bij de heren en de kinderen een gelijkaardig stramien.

grafiek Verkoop per categorie dames januari 2018 schoenenGrafiek verkoop per categorie herenschoenenGrafiek verkoop per categorie kinderschoenenVeel collega's maken van de laatste opruimingsweek gebruik om toch nog te trachten overjaarse modellen, in ons jargon zo mooi 'winkeldochters' genoemd, aan de man/vrouw te brengen. En vaak lukt het ook nog om hier en daar een overschotje voor een prikje te verkopen, “nog altijd beter dan het met de container mee te geven“.Verkoop kleur dames schoenen

Ook het kleurenpalet is echt winterklassiek. Zwart, cognac, bruin en blauw. Vorig jaar werd nog heel wat grijs verkocht in januari, maar dat is nu minder het geval.

SEIZOENEN STARTEN STEEDS VROEGER

Voor de meeste schoenwinkeliers eindigt de soldenperiode rond eind januari. De start van de nieuwe collectie begint steeds vroeger. In de topwinkelstraten van de grote steden en in de toeristische centra wordt al in december lente-zomer aangeboden, maar dat zijn wel uitzonderingen.

De meeste collega's presenteren de nieuwe collectie vanaf het ogenblik dat die geleverd wordt. “Er zijn altijd modebewuste dames die er zeker op tijd bij willen zijn om hun juiste maat, model en kleur niet te missen, en verkocht is verkocht." In de praktijk begint de grote meerderheid vanaf eind januari met de nieuwigheden in de etalage, maar blijft er in februari toch nog altijd een min of meer groot gedeelte 'restanten' in een hoek of hoekje van de winkel te vinden.

ONLINEVERKOOP: DE KRISTALLEN BOL

De e-commerce is ook zo'n verhaal met veel vragen en twijfels. De berichtgeving hieromtrent is bijzonder uiteenlopend, van euforisch enthousiast tot zeer negatief. Over de omzetten in de schoenensector die in ons land via e-commerce worden gerealiseerd, vinden we nergens sluitende cijfers. Er zijn de filiaalzaken uit eigen land die e-schoenen verkopen, maar blijkbaar komt een heel groot deel van de omzet uit het buitenland, van bij de Zalando's en andere Omoda's of Sarenza's … En het aantal paren dat die jaarlijks versturen, vindt men nergens zwart op wit.

Bij de detailhandelaars die aan deze enquête deelnemen, zijn er enkele zeer tevreden over hun onlineverkopen. “We slagen erin op die manier de lagere cijfers uit onze stenen winkel ruim te compenseren", zo wordt verklaard. Anderen - vaak kleineren - zijn het daar veel minder mee eens: “Het kosteloos versturen - en laten terugsturen - is tijdrovend, kost veel geld en is belastend voor de voorraad." Wij beschikken op dit ogenblik over onvoldoende gegevens om hier statistieken over te maken.

We willen dit onderwerp dan ook besluiten met een belangrijke conclusie. Tijdens de uitzending van het debatprogramma 'De Zevende Dag' van half januari werd op de VRT een groot debat georganiseerd over de e-commerce. In het panel zaten allerlei specialisten over deze materie: e-handelaars, professoren, experten, tot zelfs vakbondsleden toe. Een van de deelnemers aan het debat zei bij de aanvang zeer duidelijk: “Waar we over tien jaar zullen staan met de retail, weet niemand. Iedereen heeft er zijn eigen opinie over, maar het blijft kijken in de kristallen bol." In de kristallen bol.com?