naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER JANUARI 2018: DEEL 2

SOLDENPERIODE BLIJFT PSYCHOLOGISCH BELANGRIJK

In ieder geval blijkt uit alle onderzoeken, en ook uit de manier waarop de media ermee omgaan, dat de solden nog altijd een belangrijk psychologisch effect hebben op het koopgedrag van de consument. Heel wat consumenten redeneren: 'Koppelverkoop in december, oké, dan pikken we hier en daar wel een artikel met korting mee, maar we wachten toch op de 'echte' solden om dàt specifieke wintermodelletje tegen een lagere prijs aan te kopen'.

KORTINGEN HOGER DAN VORIG JAAR

Wat de kortingspercentages betreft, die gaan in 95% van de gevallen crescendo. Tijdens de eerste veertien dagen wordt er gemiddeld 25-30% korting aangeboden. Rond half januari stijgt dat tot 35-40% om de laatste week naar -40% tot -50% te gaan. Vorig jaar januari lagen die percentages ongeveer 5% lager.

Gemiddelde korting tijdens soldenperiode januari 2018