naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

MINPUNT: DE KORTINGEN VAN DE FILIAALZAKEN

Heel wat correspondenten beklagen er zich over dat de filiaalzaken 'de handelssfeer verbrodden'. De weersomstandigheden en de economische context waren gunstig, en toch pakten sommige filialisten uit met kortingen in september. Bij de start van het seizoen! Wie kan daar een verklaring voor geven? In september 90 euro en in oktober weer 100 euro betalen voor datzelfde paar schoenen van de nieuwe collectie? Begrijpe wie kan. Veel winkeliers dringen er ook op aan dat men hierover in gesprek zou gaan met de leveranciers om van die kant een reactie te horen. Maar wie inkoopt voor 100 winkels, heeft uiteraard meer in de pap te brokken dan de 'kleine' buurtwinkelier die enkel voor zijn beperkte cliënteel een order plaatst.

Uit onze enquête blijkt ook dat er groeiende belangstelling bestaat voor de lokale handelaar. “De baanwinkels en shoppingcenters mogen dan wel veel parking hebben … Op de weg ernaartoe staat men in de file!", aldus een winkelier. Daarom trachten ook steeds meer 'kleine' winkeliers merken en artikelen te kopen die in de grootwinkelketens niet worden aangeboden. Niet altijd gemakkelijk.

Ook de 'pop-up stores', meestal in grotere steden, waarbij leegstaande panden voor korte tijd worden verhuurd, kunnen niet altijd op de sympathie van de gevestigde handelszaken rekenen. “Meestal komen die pop-ups er tijdens de beste verkoopperiodes en romen ze dan een stuk van de koek af." Maar dat is uiteraard het concurrentiespel van de vrije markt.