naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER SEPTEMBER 2017: EINDELIJK GOED NIEUWS!

René Broekaert

Het is héél lang geleden dat de schoenenbranche in ons land nog eens kon terugblikken op positieve resultaten. In september 2017 werd er 26,9% meer omzet gerealiseerd en werden er 25,3% meer paren verkocht dan in september vorig jaar.

 

Toegegeven, september 2016 was een absolute catastrofe waarbij er ongeveer evenveel verlies geboekt werd, maar toch steekt het een hart onder de riem van de zelfstandige schoendetailhandelaars, die een positieve boost echt goed konden gebruiken. Augustus 2017 werd ook al afgesloten met +2,2% ten opzichte van vorig jaar (toen werd er 2,2% verloren), zodat we gerust kunnen stellen dat de herfst-winterverkoop dit jaar onder een goed gesternte is gestart. 

En nog een record: voor het eerst sedert drie jaar was de gecumuleerde omzet van januari tot en met eind september positief, er werd meer omzet gerealiseerd dan tijdens de eerste negen maanden van 2016. +1,4% in omzet en +1,3% in paren ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar, het zijn geen megacijfers, maar het is hoe dan ook zeer goed nieuws, dat onze branche in lange tijd niet meer heeft gekend. Nu maar hopen dat die trend zich de komende maanden voortzet.

 

POSITIEVE FACTOREN

De gunstige resultaten waren het gevolg van een samenloop van een aantal positieve omstandigheden. September 2017 telde vijf zaterdagen, op zichzelf al een troef, de weergoden waren ons zeer gunstig gezind met voldoende herfstgevoel en het ziet er volgens heel wat correspondenten naar uit dat de economie weer aantrekt.

Voor het eerst werd onder impuls van UNIZO en de UCM een 'Weekend van de Klant' georganiseerd ter vervanging van de Dag van de Klant. De overgrote meerderheid van de schoenwinkeliers heeft dit initiatief aangegrepen om allerlei creatieve acties te ondernemen. Men beperkte zich ditmaal niet tot het (al te gemakkelijke) geven van 10% korting, voor de klanten waren er ook pralines, bubbels, bloemen, snacks en drankjes, goodiebags, ballen en appelen voor de kinderen, tot en met kraslotjes waarmee je een jaar gratis schoenen kon winnen.

En jawel, die inspanningen hebben geloond: volgens Worldline, dat de elektronische betalingen analyseert, werden er op de zaterdag 7,5 miljoen transacties geregistreerd, of 16% meer dan tijdens de 'Dag van de Klant' in 2016. Op zondag waren er 2,7 miljoen transacties, of 15% meer dan tijdens de Sunday Shopday vorig jaar.