naar top
Menu
Logo Print

Hoe shopt de gemiddelde Belg?

Belg blijft verzot op kortingen
magazine

De Belg is verzot op kortingen. Naast de populaire soldenperiodes doen grote korting-events het ook zeer goed. Dat blijkt uit de jaarlijkse shoppingenquête van Group Hugo Ceusters-SCMS. Een onderzoek bij 24384 Belgen in zes grote shoppingcenters die peilt naar hun koopgedrag.

Iets meer dan een derde van de shoppers komt naar shoppingcenters voor grote korting-events zoals Black Friday of koppelverkopen. Opvallend is dat die type kortingen een ander publiek aantrekken dan doorheen het jaar. Dat verklaart Marketingmanager Hans Van Laer. Op een shoppingdag spendeert de Belg gemiddeld zo’n 90 euro. 56 procent geeft tussen de 25 en 125 euro uit, 19% geeft dan weer minder dan 25 euro uit. De top vijf van de uitgaven: 47,8% kleding, 13,6% vrije tijd, 11% verzorging, 9,7% voeding en horeca en 7,2% schoenen.

Waar de consument vroeger snel ging shoppen voor een jas of broek, wil de klant vandaag daarnaast echt genieten en iets beleven. Dan komt de horeca goed van pas. Tijdens het shoppen genieten van een heerlijke lunch of een terrasje hoort er steevast bij.

De meeste mensen gaan meer dan één keer per week shoppen. Meer dan de helft shopt met de partner of het gezin, een kwart shopt alleen. In 2013 was 35,7% van de shoppende Belgen een man. Intussen is hun aandeel gestegen tot 39,5%. Bovendien geven mannen hogere bedragen uit.

(Bron: retaildetail)

SHOES MAGAZINE

SHOES MAGAZINE

+3250240404
+3250240445