naar top
Menu
Logo Print

Circulaire fashion wint aan populariteit

Duurzame mode-industrie in de maak
magazine

Ondanks economische en technologische obstakels worden circulaire modellen, zoals recycling of leaseconcepten, in toenemende mate populairder bij moderetailers. Zo wil H&M bijvoorbeeld haar kleding tegen 2030 volledig recyclebaar maken. Recycling kan op twee manieren: mechanisch en chemisch. Chemische recycling heeft als voordeel dat men virgin materialen het dichtst kan benaderen. Mechanische recycling heeft zijn beperkingen, vooral bij materialen die zijn geproduceerd op basis van verschillende soorten vezels. Momenteel staat het circulaire business plan echter nog wat wankel. Een economisch obstakel is hiervoor onder andere de oorzaak. Normale materialen zijn namelijk momenteel nog goedkoper dan gerecyclede. Zo biedt Mud Jeans vintage jeans aan: oude spijkerbroeken die weer 'in' zijn. Een belangrijk aspect dat dient als fundament van circulaire business modellen is de traceability van kledingstukken en de achterliggende materialen. Hierdoor hebben verwerkers van textiel én consumenten zicht op het type gebruikte vezels. Zo kunnen retailers voor de markt hard maken dat ze gerecycleerde materialen gebruiken en dat het geen greenwashing is.

SHOES MAGAZINE

SHOES MAGAZINE

+3250240404
+3250240445