naar top
Menu
Logo Print

Helft Belgische retailers heeft webshop

dat blijkt uit Europese studie SD Worx
magazine

E-commerce is meer ingeburgerd bij de consument dan bij de retailers. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx.

Hoe ervaren handelaars de impact van e-commerce? Dat is de vraag die SD Worx aan bijna 500 handelaars uit België, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland stelde. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat 62% van de handelaars een webshop heeft, met als koploper kleding-en schoenenwinkels. België hinkt wat achterop in vergelijking met Nederland: 76% van Nederlandse handelaars heeft een webshop, in België is dat maar 52%.

Opvallend is dat slechts 31% beschikt over een website die compatibel is voor mobiele apparaten. Meer dan 60% denkt dat wie niet in e-commerce investeert, het niet zal halen. Wel zien de handelaars dat de omnichannelaanpak loont. De fysieke winkel blijft voor de klant heel belangrijk. Beide verkoopkanalen hanteren is volgens de meerderheid de gouden combinatie.

Volgens retailexpert bij SD Worx Peter Van Ostaeyen zijn de positieve evoluties in e-commerce geen bedreiging voor de tewerkstelling. " “In bepaalde segmenten, zoals de kleinere detailhandel, zal de tewerkstelling door e-commerce mogelijk achteruitgaan. Daartegenover staat dat andere segmenten net meer mensen zullen nodig hebben, zoals nieuwe onlineketens of flagshipstores. We spreken dus eerder van een verschuiving van tewerkstelling." Bovendien creëert e-commerce ook jobs in logistiek en IT.

Een van de grootste uitdagingen voor retailers is om hun personeel slim in te zetten. Door personeel flexibel in te zetten, kunnen retailers heel wat aan efficiëntie winnen. Bovendien kunnen ze dankzij e-commerce de big data analyseren en zo de klant nog beter te kunnen bedienen.

SHOES MAGAZINE

SHOES MAGAZINE

+3250240404
+3250240445