naar top
Menu
Logo Print

EEN NIEUWE DYNAMIEK VOOR DE SCHOENENSECTOR

Twee nieuwe events vanaf dit najaar

De internationale schoenensector is in volle evolutie. Niet alleen het inkoopgedrag van de retail en de distributie, maar ook het aanbod is de laatste jaren sterk geëvolueerd. De internationale schoenenvakbeurzen staan onder druk, de kalenders worden aangepast. Zelfs de GDS heeft haar laatste editie gekend in maart 2017. Ook Trade Mart Brussels is in volle beweging. Eind 2016 nam Lies Vandiest de taak op haar schouders om de schoenensector binnen Trade Mart Brussels te dynamiseren. In een gesprek met Guy Stevens, Lies Vandiest en Tomas Verhoeven krijgen we een eerste blik op hun plannen.

DE VERANDERING OMARMEN

Guy Stevens (General Manager van Trade Mart Brussels): “De veranderingen waarover we spreken, zien we uiteraard ook opduiken in onze andere sectoren, en daarbuiten. Retailers gaan op zoek naar manieren om te ontkomen aan het gevaar van grote internetplatformen. Assortimenten worden aangepast, winkelconcepten veranderen, woorden als authenticiteit en experience hangen boven ieders hoofd. Als platform dat professionals aan twee zijden van de markt met elkaar verbindt, willen we in deze context een proactieve houding aannemen."

Uitgebreid marktonderzoek

Lies Vandiest (Business Unit Manager): “Aangezien de schoenen en lederwaren behoren tot onze belangrijkste sectoren, zijn we meer dan een jaar geleden beginnen te werken aan manieren om deze sectoren meer te ondersteunen. Zo hebben we een extern bureau aangesproken om een uitgebreid marktonderzoek uit te voeren. Daarnaast voerden we de afgelopen maanden ook heel wat individuele gesprekken met exposanten en retailers. Beide samen vormen nu de basis van ons dynamische plan voor de toekomst."

WAT ZOEKT DE DETAILHANDELAAR?

Dit onderzoek heeft veel info opgeleverd over hoe retailers inkopen, zowel in Trade Mart Brussels als elders. Beursbezoeken minderen. Retailers gaan steeds gerichter te werk, terwijl inspiratie en op zoek gaan naar nieuwe merken meer en meer naar de achtergrond verdrongen worden. Toch beseft de winkelier goed dat het zorgvuldig en onderscheidend samenstellen van zijn aanbod net dé factor kan zijn die klanten overtuigt om bij hem te kopen.

Inspiratie en vernieuwing

De markt snakt dus naar inspiratie en vernieuwing. Waar de relatie tussen leveranciers, fabrikanten en importeurs enerzijds en winkeliers anderzijds vandaag voornamelijk gericht is op inkopen, moet het streefdoel voor de toekomst een evenwichtige combinatie zijn van inspiratie en inkopen.

Drempel

Lies Vandiest: “Al die dingen zien we terugkomen in wat er bij ons gebeurt. De schoen- en lederwarenafdeling binnen Trade Mart Brussels wordt door de retailers in ons land nog altijd naar waarde geschat en is voor velen een belangrijke tool om efficiënt in te kopen. Het feit dat de winkelier op Trade Mart Brussels een hele groep leveranciers samen kan treffen, zal altijd een van onze grootste sterktes blijven. Als inkoopplatform wordt Trade Mart Brussels echter zeer planmatig gebruikt, en in de meeste gevallen op afspraak. Retailers geven aan dat de drempel om binnen te gaan in showrooms die ze niet kennen, heel hoog is. Daar gaan we iets aan doen!"

Meer dan een inkoopplatform

Tomas Verhoeven (Marketing Manager): “Net zoals de consument wil de winkelier van vandaag meer dan een concentratie van producten en leveranciers op één plek.Hij wil geïnspireerd worden door zijn leveranciers en is op zoek naar beleving. We geloven er sterk in dat we als platform zoveel meer kunnen zijn dan alleen maar een inkoopplatform.In de komende jaren zal er een nieuwe wind waaien binnen de sector en binnen Trade Mart Brussels, waarbij oriëntatie, inspiratie en beleving centraal zullen staan."

VAN INKOOPPLATFORM NAAR INSPIRATIE- EN INKOOPPLATFORM

Om dit plan te realiseren, krijgen de schoenen en lederwaren binnen Trade Mart Brussels de grootste aandacht in 2017 en 2018. Een reeks projecten werd gedefinieerd om in te spelen op deze markt in verandering. Daarbij zal de focus op twee grote domeinen liggen: de infrastructuur op de B-verdieping wordt aangepakt en de evenementen die het inkoopseizoen ondersteunen, krijgen een nieuwe invulling. Voor beide projecten is de leidraad experience.

Nieuwe look

Wat de B-verdieping in het gebouw van Trade Mart Brussels zelf betreft, zijn er om te beginnen een aantal belangrijke vernieuwingen en aanpassingen gepland en gerealiseerd in de loop van 2017-2018. Naast het optimaliseren van een aantal basiselementen zoals sanitair, verlichting en klimatisatie is het de bedoeling dat de B-verdieping een nieuwe look en uitstraling krijgt.

Vernieuwde kijk

Tomas Verhoeven: “Wat Trade Mart Brussels van plan is met zijn evenementen voor de schoenen- en lederwarensector, zal de winkelier binnen enkele weken in levenden lijve kunnen ondervinden. De namen Walk & Watch en Walk & Match spreken alvast tot de verbeelding. Waar het onderscheid tussen de Shoe Show & Leather Days en de Shoes4Addicts over de jaren heen minder en minder duidelijk is geworden, gaan we met de vernieuwde kijk op onze events nu voor een radicaal verschil tussen het eerste en het tweede weekend."

Lies Vandiest: “Bij de start van het seizoen willen we de retailers echt van hun stoel blazen met het event Walk & Watch. We focussen hier 100% op inspiratie en op het ontdekken van nieuwe merken, en hopen dat deze aftrap van het inkoopseizoen de winkelier een totaal nieuwe ervaring kan bieden. Walk & Match, dat twee weken later volgt, gaat puur over inkopen. In dat tweede weekend kan de winkelier rustig alle exposanten van de B-verdieping en van de Shoe Gardens op de E-verdieping in hun showroom ontmoeten, contacten leggen en bestellingen plaatsen."

Workshops

Ook de invulling van beide events wordt rijker. Naast productinfo moeten retailers ook inzicht krijgen in trends, workshops kunnen volgen enz. Een eerste stap in de nieuwe richting wordt nu gezet, dit plan zal verder worden uitgewerkt in 2018.

20 EN 21 AUGUSTUS 2017:

Walk & watch - get inspired

Om retailers de kans te geven om zo veel mogelijk merken te ontdekken en de drempel voor hen zo laag mogelijk te maken, worden alle schoenen- en lederwarenmerken aanwezig op Trade Mart Brussels samengebracht in de C-Lounge: een volledig nieuw ingerichte ruimte met industriële look-and-feel, daglicht en zicht op het Atomium. Ja, u leest het goed: Trade Mart Brussels komt uit zijn comfortzone en haalt zijn exposanten uit hun showrooms. De insteek 'merk' is tijdens deze tweedaagse heel belangrijk, Trade Mart Brussels wil dan ook aan elk merk evenveel visibiliteit geven. Alle exposanten krijgen een uniforme plaats in deze ene ruimte en kiezen voor elk van hun merken een aantal modellen die de aandacht trekken en als teaser dienen voor de volledige collectie. Lies Vandiest: “In onze traditionele communicatie spreken we vaak over onze exposanten, die ieder bepaalde merken hebben. Aangezien het voor ons als overkoepelend platform al moeilijk is om bij te houden welke merken elke exposant in zijn portfolio heeft, ben ik ervan overtuigd dat het voor de retailer nog moeilijker is om te weten welke merken hij allemaal bij ons kan vinden. Om dit te ontdekken, willen we hem graag een handje helpen."

Gastmerken

Lies Vandiest: “We nodigen een aantal gastmerken uit om ons tijdens Walk & Watch te vervoegen. Bovendien zijn er wat hippe merken uit onze eigen sportsector en uit onze Kids World, die schoenen verkopen, maar waarvan de schoenenhandelaar misschien niet weet dat ze ook op Trade Mart Brussels te vinden zijn.“

Wat mag je als retailer nu concreet van dit weekend verwachten?

Lies Vandiest: “Een topevent, en vooral ook een leuke beleving. Bekijk het als het beste van twee werelden: net zoals op de hipste beurzen kan je er producten en merken vinden die totaal nieuw voor je zijn, er van alles te weten komen over de trends in fashion voor Spring-Summer 2018 en een verfrissend glaasje drinken tijdens een gezellige babbel met je collega's en contacten uit de sector. Tegelijk ben je op een vertrouwde plaats, met zeker een aantal bekende en andere minder bekende leveranciers, maar weet je vooral ook dat je voor de contacten die je hier legt, een blijvend aanspreekpunt hebt."

3 EN 4 SEPTEMBER 2017:

Walk & match - come and buy

Twee weken na Walk & Watch nodigen de exposanten in schoenen en lederwaren hun klanten uit in hun showrooms op Trade Mart Brussels, voor een op-en-top inkoopmoment. Winkeliers hebben ondertussen de tijd gehad om te weten te komen wat hun vertrouwde merken in petto hebben voor het seizoen Spring-Summer 2018, en hebben een eerste keer kennis kunnen maken met merken die hun assortiment nog meer kunnen versterken. Niets houdt hen dus nog tegen om hun bestellingen te gaan plaatsen. Ook tijdens Walk & Match zullen er een aantal extra merken toegevoegd worden aan het portfolio op Trade Mart Brussels. Deze krijgen naar goede gewoonte een plek in de Brightonzaal.

VASTE OPENINGSDAGEN & TRAININGSDAG

Om voor de retailers voldoende duidelijkheid te scheppen over wie ze wanneer kunnen vinden tijdens het inkoopseizoen, zet Trade Mart Brussels een idee voort dat vorig seizoen al gelanceerd werd. Ook dit seizoen zullen alle exposanten aanwezig zijn, namelijk op een aantal verplichte maandagen en dinsdagen, en zullen ze bovendien extra ondersteund worden.

Op maandag 23 oktober vindt er bovendien nog een trainingsdag plaats voor alle personeelsleden van de winkeliers. Zo kan het seizoen in schoonheid afgesloten worden en zijn de winkeliers volledig klaar om op hun beurt hun eigen klanten te verwennen met de nieuwe modellen voor Spring-Summer 2018.

Beurzen

TRADE MART BRUSSELS

TRADE MART BRUSSELS

+3224007400
+3224007401